Medior/Senior Communicatieadviseur Regionale Werkcentrum ad interim
Ben jij een ervaren communicatiespecialist met kennis van aanbestedingstrajecten en de arbeidsmarkt? Bij de gemeente Haarlem voor de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond (AZKIJ) zijn wij op zoek naar een enthousiaste communicatieprofessional die betrokken is bij de doorontwikkeling van het regionale werkcentrum en de communicatieaanpak. In deze rol speel je een sleutelrol bij het opstellen van een strategisch communicatieplan.
Haarlem (Hybride)
24
28
Status: Open
Wat ga je doen?
OpdrachtomschrijvingZuid-Kennemerland en IJmond is één van de 35 arbeidsmarktregio's in Nederland waarin gemeenten en UWV samen met partners de dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden vormgeven. Haarlem is de centrumgemeente in de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond (AZKIJ). De gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort vallen onder deze regio. Als centrumgemeente is Haarlem de inkopende partij voor de arbeidsmarktregio (waaronder ook voor communicatie) en heeft het een trekkersrol in communicatie.
In de arbeidsmarktregio spelen 3 vraagstukken:
Doorontwikkeling regionaal werkcentrum
Een regionaal werkcentrum (RWC) is één loket waar werkzoekenden, werknemers en werkgevers terecht kunnen met vragen over werk, de juiste scholing, ondersteuning op het gebied van taal of solliciteren en het vinden van personeel. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid investeert de komende tijd in Werkcentra door heel Nederland. Met de komst van het Werkcentrum verdwijnen de Regionale Mobiliteitsteams (RMT), WerkgeversServicepunten (WSP) en de Leerwerkloketten (LWL). De dienstverlening verdwijnt niet; loketten moeten aan de achterkant naadloos in elkaar overgaan. Voor inwoners moet duidelijk zijn waarvoor zij bij het Werkcentrum terecht kunnen.
AZKIJ heeft in juni 2024 een ‘minimumvariant’ van het Werkcentrum opgeleverd. Deze minimumvariant richt zich met name op werkzoekenden. Met de start van het Werkcentrum is in ZKIJ het RMT uit het straatbeeld verdwenen. Het LWL en het WSP zijn vooralsnog partners in het Werkcentrum. Nu start fase 2: de doorontwikkelingsfase. De focus ligt op het integreren van het WSP en LWL in het Werkcentrum. Daarnaast worden er conform landelijke richtlijnen wijzigingen in de merkidentiteit doorgevoerd voor uniformiteit tussen de Werkcentra.
Het projectteam werkt in de zomer en het najaar van 2024 aan een plan van aanpak voor de doorontwikkeling van het Werkcentrum. De landelijke richtlijnen voor de merkidentiteit (waaronder een brandguide) worden in november 2024 verwacht. Later volgt een toolkit met richtlijnen voor onder meer beeldgebruik. Een belangrijk vraagstuk is het beleid voor websites. De minimumvariant heeft een eigen website, mogelijk krijgt in de nieuwe situatie ieder Werkcentrum een subpagina en is een losse website optioneel.
Uiterlijk op 1 januari 2026 moeten alle Werkcentra, dus ook het Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond, gereed zijn om te voldoen aan de dan in werking tredende wetgeving.
Aanbesteding communicatie
Het raamcontract voor communicatie van AZKIJ loopt 1 januari 2025 af. De regio moet deze opdracht Europees aanbesteden. De huidige contractpartner werkt door totdat het nieuwe raamcontract afgesloten is. De raamcontractpartner zorgt voor de communicatie van een groot gedeelte van de AZKIJ, daaronder valt het Werkcentrum en WSP, en voorheen het RMT. Communicatie zit bij deze aanbesteding aan tafel als inhoudelijk expert en sparringpartner voor de inhoud van het contract.
Om de aanbesteding inhoudelijk vorm te kunnen geven, is het nodig om vast te stellen:
- Wat zijn de ambities in de arbeidsmarktregio voor de komende periode (zover als bekend) en welke communicatie-aanpak hoort hierbij?
- Wat is de dienstverlening van het Werkcentrum (na de doorontwikkelingsfase) en welke communicatie-ondersteuning is daarbij nodig vanuit een bureau?
- Wat is de verdere dienstverlening vanuit AZKIJ en wat pakt het bureau hierin op?
Strategisch communicatieplan en structurele invulling communicatie AZKIJ
De wens is om een strategische communicatieaanpak te maken voor de AZKIJ. Het gaat daarbij om de communicatie vanuit de AZKIJ zelf én het Werkcentrum in definitieve vorm. Onderdeel van de aanpak is een voorstel voor de structurele invulling van de communicatiefunctie AZKIJ. Welke taken worden vanuit die rol opgepakt en wat wordt weggezet bij de raamcontractpartner? En hoe verloopt de samenwerking op het gebied van communicatie met de verschillende gemeenten en andere partners? Tot slot wordt bekeken welke aanpak wordt gekozen voor de verschillende contactgroepen van het Werkcentrum (op lange termijn, korte termijn wordt meegenomen in de doorontwikkeling) en arbeidsmarktregio breed.
Zodra het strategisch communicatieplan gereed is, kan gestart worden met het geven van invulling aan het plan (structurele invulling). De exacte inhoud is afhankelijk van het plan. Wel kan gezegd worden dat lopende communicatieactiviteiten in de AZKIJ (waaronder het Werkcentrum) omgevormd/uitgefaseerd worden, er gebouwd wordt aan een solide communicatiestructuur binnen AZKIJ (waaronder het partnernetwerk voor communicatie) en nieuwe activiteiten worden opgestart. Dit vraagt een eenmalige, maar wel noodzakelijke investering. Zodra deze nieuwe structurele invulling staat (richtlijn januari 2026), verwachten we dat deze investering zich terugbetaald. Advies is om eind 2025 samen met de opdrachtgever na te gaan wat de benodigde inzet voor 2026 is en tot een financieel advies te komen.
Geconstateerd is dat vanuit de huidige ‘losse’ loketten en inzet veel budget opgaat aan media- en middeleninzet en bureaukosten (met name adviesuren). Door synergie van de loketten en evaluatie van de inzet is de wens om hier een gezonde balans in te vinden. Dit houdt in ieder geval in dat we streven naar kostenbesparing door meer communicatietaken bij de centrumgemeente te beleggen, het beter benutten van het communicatienetwerk in de regio en waar mogelijk te investeren in duurzame communicatiemiddelen. De exacte invulling is afhankelijk van het beschikbare communicatiebudget. Eind 2024 komen de projectleider en coördinator arbeidsmarktregio met een voorstel voor de begroting van 2025 en daarmee ook van het beschikbare budget voor de 3 deelopdrachten.
Wij zoeken iemand met
Eisen en Wensen
- Kennis en ervaring heeft met aanbestedingstrajecten;
- Kennis en ervaring in het domein werk en inkomen;
- Kennis en ervaring heeft met interne communicatie.
Hier ga je werken
Samen doorbouwen aan een duurzaam (t)huisWil jij iets betekenen voor de maatschappij en meewerken aan een duurzame, sociale en toekomstbestendige stad? Kom werken bij Haarlem! Een maatschappelijk betrokken en flexibele organisatie waar volop ruimte is voor initiatief en innovatie.
Dit kan je verwachten
- Het is een tijdelijke opdracht van 24-26 uur per week;
- Startdatum: z.s.m;
- Einddatum: december 2025;
- Optie tot verlening: ja;
- Standplaats: Haarlem (Hybride).
Graag ontvangen wij jouw reactie zo snel mogelijk!
Aantal uren
24-26 uur per week.Status
Open.
Medior/Senior Communicatieadviseur Regionale Werkcentrum ad interim