[DETA] Senior Communicatieadviseur Burgerberaad Groene Stad ad interim

De gemeente Amsterdam is op zoek naar een ervaren senior communicatieprofessional voor het Burgerberaad Groene Stad. In deze uitdagende rol ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van communicatieplannen en -strategieën voor dit politiek gevoelige project, dat zich richt op het vergroenen van de stad. Je werkt nauw samen met het projectteam en fungeert als strategische sparringpartner voor de programmanager en stuurgroep.
Ben jij de Communicatieprofessional die wij zoeken? Solliciteer nu!
Amsterdam (Hybride)
24
Status: Open

Wat ga je doen?

De gemeente Amsterdam zoekt voor een zeer relevant, interessant en politiek gevoelig dossier een senior communicatieprofessional. Het gaat om het Burgerberaad Groene Stad.

Waar hangt de duur vanaf? Theoretisch is het mogelijk dat op 2 april 2025 de Raad besluit om niet door te gaan met het Burgerberaad. Dit betekent dat de opdracht begin april een go/no go moment bevat. Besluit de Raad om wel door te gaan met het Burgerberaad Groene Stad, dan is de opdracht sowieso voor het hele jaar 2025, met optie tot verlenging.

De directie Communicatie van de gemeente Amsterdam zoekt een senior communicatieprofessional voor de directie Ruimte en Duurzaamheid. Ruimte en Duurzaamheid is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid in Amsterdam. Ook werkt de directie in opdracht voor stadsdelen en grootstedelijke projecten, waarin zij kennis inbrengt ten aanzien van stedenbouw, planvorming, ontwerp, planologie en duurzaamheid. Als communicatieprofessional lever je een belangrijke bijdrage aan betrouwbare, toegankelijke en begrijpelijke communicatie van de gemeente Amsterdam. Daarnaast ben je als communicatieprofessional de strategische sparringpartner van de programmanager en de stuurgroep.

Wat is een burgerberaad?
Een burgerberaad is een diepgaande dialoog tussen willekeurig door het lot aangewezen mensen, die samen tot aanbevelingen komen over een urgent thema of probleem en hiermee de besluitvorming beïnvloeden. Over het algemeen nemen 100 tot 150 mensen deel aan zo’n burgerberaad.
Aanleiding burgerberaad Groene Stad?
Na aanleiding van de uitslag van het referendum over de Hoofdgroenstructuur zijn er 3 moties aangenomen waarin gevraagd wordt om:
  • Een burgerberaad te organiseren dat zich richt op de opgave om rigoureus te vergroenen in een groeiende stad, waarin ook voldoende woningen worden gebouwd, maatschappelijke voorzieningen worden gerealiseerd, enzovoorts, en daarbij het burgerberaad de ruimte te geven om ook buiten de vastgestelde kaders te adviseren;
  • Dit burgerberaad zorgvuldig samen te stellen uit een representatieve afspiegeling van de Amsterdamse bevolking, met aandacht voor diversiteit in leeftijd, geslacht, afkomst, en sociaaleconomische achtergrond;
  • Het burgerberaad te voorzien van voldoende informatie, faciliteiten en ondersteuning van onder andere experts zoals de TAC om tot goed geïnformeerde en doordachte adviezen te komen;
  • Om in het proces van het burgerberaad, op een zinvolle en gezaghebbende manier ruimte te creëren voor de expertise van verschillende bewonersgroepen, zowel rondom groen als andere ruimtelijke vraagstukken;
  • Om het voorstel voor de opzet voor het burgerberaad, inclusief richting van de vraagstelling, voor te leggen aan de gemeenteraad;
  • Wat voorligt is een vraag over de koers van de stad. Hoe combineren we de strategische keuzes ‘groeien binnen grenzen’ en ‘rigoureus vergroenen’ met elkaar. Wat betekent dit voor de ruimtelijke puzzel. Het burgerberaad mag buiten de vastgestelde kaders (Omgevingsvisie/ Ontwikkelstrategie, etc) adviseren.

Opdrachtomschrijving
De communicatieprofessional draait mee in het projectteam en de projectteamoverleggen (bij de start van de opdracht wekelijks/ vervolgens 2 wekelijks) en is verantwoordelijk voor een breed scala aan communicatieactiviteiten: van communicatieplan tot aan het maken van/bijdragen aan concrete communicatieproducten als nieuwsbrieven, persberichten, deelnemerscommunicatie. Er is een grote kennisbank aanwezig vanuit het eerste burgerberaad, maar er zal wel opnieuw strategisch moeten worden gekeken naar de inzet van communicatie op een manier die bij dit thema past. De communicatieadviseur benut op pragmatische wijze de aanwezige communicatieproducten, en ontwikkelt wat nodig/ passend is voor dit tweede burgerberaad.

Werkzaamheden
Een aantal onderdelen die in ieder geval bij de opdracht komen kijken zijn:
  • Het schrijven van een (beknopt) plan van aanpak voor interne en externe communicatie;
  • Het bedenken en afstemmen van de interactie met de stad voor, tijdens en na het burgerberaad, Hierbij gaat het bijvoorbeeld over een campagne, communicatie over de bijeenkomsten, beeldmateriaal, omgang pers, eventuele tussentijdse uitvragen aan de stad, etc. Dit vergt afstemming met het projectteam, communicatie, woordvoering, en de externe uitvoerder;
  • Het bedenken en organiseren van interne communicatie: hoe nemen we verschillende directies en de organisatie mee in het burgerberaad? Hoe houden we mensen op de hoogte? Hoe zorgen we dat de adviezen niet als een verrassing komen voor betrokkenen?;
  • Het schrijven van deelnemerscommunicatie in de voorbereidingsfase van het burgerberaad. Hierbij gaat het onder andere om loting brieven en het aanmeldformulier. Dit vindt plaats in afstemming met het projectteam, de externe uitvoerder en de afdeling Onderzoek en Statistiek;
  • Het bedenken en afstemmen van richtlijnen t.a.v. openbaarheid van stukken, samen met het projectteam en externe uitvoerder;
  • Het bedenken en bijhouden van de inhoud van de website, de interne tamtampagina, een nieuwsbrief, en dergelijke;
  • Aanwezig zijn bij de bijeenkomsten voor het aansturen van fotografen en filmers en aanspreekpunt zijn voor pers, etc.

Wij zoeken iemand met

Eisen en Wensen
  • Strategisch en politiek inzicht: een burgerberaad staat vaak erg in de politieke en maatschappelijke schijnwerpers. We zoeken iemand die hier gevoel voor heeft en communicatie strategisch kan inzetten om een kwalitatief burgerberaad neer te zetten voor deelnemers en de stad;
  • Resultaatgerichtheid: je denkt vooruit, bepaalt je mijlpalen en gaat pro-actief aan de slag om je doelen te bereiken. Hierin kan je een projectteam en eventuele anderen goed meenemen;
  • Planning en organiseren: je kan goed plannen en schakelt makkelijk met veel verschillende interne en externe actoren;
  • Ervaring met het vervullen van een senior communicatie rol in grote projecten, waarin veel interne en externe stakeholders betrokken zijn. Ervaring met zowel interne als externe communicatie is een must.

Competenties

  • Omgevingsbewust;
  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Politiek-bestuurlijk sensitief.

Hier ga je werken

Bij de directie Communicatie werken alle communicatieprofessionals van de gemeente Amsterdam. Alle professionals dragen bij aan Begrijpelijke, Toegankelijke en Betrouwbare communicatie richting de Amsterdammer, de ondernemer, de bezoeker en de eigen organisatie. Want met een personeelsbestand van zo’n 19.000 medewerkers is interne communicatie net zo belangrijk en uitdagend als externe communicatie.

De directie Communicatie is een full-service organisatieonderdeel. Vrijwel alle facetten van communicatie zijn belegd: communicatieadviseurs, webredacties, social media experts, woordvoering, evenementen, campagneadviseurs en tekstschrijvers. Zomaar wat takken van sport die aanwezig zijn bij de Directie Communicatie. Al deze professionals werken nauw met elkaar samen om de juiste communicatie-aanpak te kunnen genereren.

Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan de Directie communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.

Al onze collega’s verschillen. In functie, leeftijd, afkomst, karakter, dromen en hobby’s. Daar zijn we trots op, want al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze stad. Dus wie jij ook bent: je bent welkom binnen onze gemeente.

Dit kan je verwachten

  • Het is een tijdelijke opdracht van 24 uur per week;
  • Startdatum: 20 januari 2025;
  • Einddatum: 30 april 2025;
  • Optie tot verlenging: ja;
  • Deze opdracht kan alleen ingevuld worden op basis van detachering;
  • Standplaats: Amsterdam (Hybride).

Graag ontvangen wij jouw reactie zo snel mogelijk!

Aantal uren

24 uur per week.

Status

Open.
[DETA] Senior Communicatieadviseur Burgerberaad Groene Stad ad interim

 

Schrijf je in!

Bij een vacature of project zoeken wij als eerste in ons eigen netwerk. Schrijf je daarom bij ons in. Jouw Mijn Babbage-pagina is hiermee direct geactiveerd en kun je gebruiken om snel te solliciteren, je profiel aan te passen en bij te houden wat de status is van een sollicitatie.
Snel solliciteren

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!