[DETA] Medior Communicatieadviseur Wonen ad interim

Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een passie voor interne communicatie? Wil je bijdragen aan een organisatie waar medewerkers zich gehoord en betrokken voelen? Bij de Gemeente Amsterdam, directie Wonen, zoeken we een gedreven specialist die interne communicatie naar een hoger niveau kan tillen en kan bijdragen aan het creëren van een meer mensgerichte organisatie.
Amsterdam (Hybride)
32 36
Status: Open

Wat ga je doen?

Opdrachtomschrijving
Interne communicatie en Amsterdamse Aanpak Volkshuisvesting
Voel jij je thuis in een politiek sensitieve omgeving, zet jij je communicatietalent graag in om bij te dragen aan een leefbare en betaalbare stad en heb je een hart voor Amsterdam? Als medior communicatieprofessional bij de Directie Wonen is elke dag anders. Het ene moment ontwikkel je samen met je collega's een communicatie -aanpak om een nieuw initiatief te introduceren en de andere dag ben je bezig met interne onderwerpen zoals bijvoorbeeld Inclusie en Diversiteit of vitaliteit.

Amsterdamse Aanpak Volkshuisvesting
De Amsterdamse Aanpak Volkshuisvesting (AAV) beschrijft de huidige volkshuisvestelijke opgaven en de gewenste volkshuisvestelijke toekomst van Amsterdam in 2040. Het recht op wonen staat onder druk. Er is een schaarste aan woningen, terwijl Amsterdam als woon- en vestigingsstad onverminderd populair blijft. De AAV grijpt alle middelen aan om deze wooncrisis het hoofd te bieden. Amsterdam wil een stad zijn waarin iedereen in alle delen van de stad kan wonen met betaalbare, goede en duurzame woningen. De AAV bevat doelen en maatregelen die zijn gericht op een gezamenlijke missie namelijk: voldoende betaalbare en goede woningen in een ongedeelde stad.

Interne communicatie
Goede interne communicatie draagt bij aan het gevoel van betrokkenheid onder medewerkers. Als iedereen zich op de hoogte en betrokken voelt, leidt dit tot meer motivatie, beter engagement en uiteindelijk tot meer tevreden werknemers. De interne communicatie bij Wonen kan een flinke impuls gebruiken om tot een meer mensgerichte organisatie te komen.

Werkzaamheden
Onderzoek naar de wensen en behoeften van de medewerkers van Wonen: waarover en op welke manier willen zij bij voorkeur geïnformeerd worden. Hierbij dient het eerste onderzoek tevens als 0 - meting m.b.t. de tevredenheid over de interne communicatie.
  • Ontwikkelen en uitvoeren van interne communicatiestrategie(en) en communicatieplan, op basis van de organisatiedoelen, de uitkomsten van onderzoek en de wensen van directie en management. Belangrijke pijlers hierbij zijn de interne communicatie en participatie m.b.t. de Amsterdamse Aanpak Volkshuisvesting (AAV) en breder het ontwikkelen, organiseren en in gang houden van de interne dialoog;
  • Adviseren directie en management op het gebied van strategisch en tactische interne communicatievraagstukken;
  • Adviseren en waar nodig coachen van directie en management bij hun eigen communicatie richting medewerkers (lijncommunicatie);
  • Beheer van Intranet en TamTam van de directie Wonen;
  • Deelnemen aan stedelijke overleggen interne communicatie, waaronder de overgang naar het nieuwe intranet SAM.
  • Je adviseert en ontwikkelt content in beeld en tekst (schrijven en redigeren) voor de website Amsterdamse aanpak volkshuisvesting;
  • Je adviseert en ontwikkelt events tbv bestuurlijke publiciteit rondom de AAV;
  • Je adviseert en ontwikkelt interne events ten behoeve van verbinding en betrokkenheid van medewerkers bij de uitvoering van de AAV en de manier van werken aan de AAV;
  • Je zoekt actief naar projecten bij medewerkers en doelcoördinatoren die dmv externe communicatie kunnen bijdragen aan het vertellen van het “AAV verhaal” naar buiten.


Algemene werkzaamheden:

  • Deelnemen aan het wekelijkse teamoverleg van Team Communicatie Wonen;
  • Deelnemen aan het tweewekelijkse contentoverleg Wonen.

Wij zoeken iemand met

Eisen en Wensen
  • Minimaal 4 jaar werkervaring in het communicatievakgebied;
  • Sterke communicatievaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk) met oog voor de organisatie en de Amsterdammer;
  • Ervaring in het samenwerken met web-redacteuren en kennis van contentmanagement systemen;
  • Een vlotte pen;
  • Een creatief vermogen in denken en doen;
  • Ervaring in het aansturen van producenten en begeleiden van productie van drukwerk en digitale middelen.


Competenties

  • Omgevingsbewust;
  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Flexibel.

Hier ga je werken

Bij de directie Communicatie werken alle communicatieprofessionals van de gemeente Amsterdam. Alle professionals dragen bij aan Begrijpelijke, Toegankelijke en Betrouwbare communicatie richting de Amsterdammer, de ondernemer, de bezoeker en de eigen organisatie. Want met een personeelsbestand van zo’n 19.000 medewerkers is interne communicatie net zo belangrijk en uitdagend als externe communicatie.

De directie Communicatie is een full-service organisatieonderdeel. Vrijwel alle facetten van communicatie zijn belegd: communicatieadviseurs, webredacties, social media experts, woordvoering, evenementen, campagneadviseurs en tekstschrijvers. Zomaar wat takken van sport die aanwezig zijn bij de Directie Communicatie. Al deze professionals werken nauw met elkaar samen om de juiste communicatie -aanpak te kunnen genereren.

Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan de Directie communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.

Al onze collega’s verschillen. In functie, leeftijd, afkomst, karakter, dromen en hobby’s. Daar zijn we trots op, want al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze stad. Dus wie jij ook bent: je bent welkom binnen onze gemeente.

Dit kan je verwachten

  • Het is een tijdelijke opdracht van 32-36 uur per week;
  • Startdatum: 06 januari 2025;
  • Einddatum: 05 januari 2026;
  • Deze opdracht is alleen op basis van detachering beschikbaar;
  • Optie tot verlenging: ja, maximaal 12 maanden;
  • Standplaats: Amsterdam (Hybride).

Graag ontvangen wij jouw reactie zo snel mogelijk!

Aantal uren

32-36 uur per week.

Status

Open.
[DETA] Medior Communicatieadviseur Wonen ad interim

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!