Medior Content-en Communicatieadviseur Woningkwaliteit en Duurzaamheid ad interim

Wil jij een verschil maken in het verduurzamen van Amsterdamse woningen en bijdragen aan een comfortabelere, energiezuinigere toekomst? De gemeente Amsterdam is op zoek naar een veelzijdige professional die zich als Contentmanager (16 uur) en Communicatieprofessional (16 uur) wil inzetten voor het ambitieuze Isolatieoffensief. In deze gecombineerde rol werk je aan het vernieuwen en onderhouden van het online energieloket, waar je de eindredactie voert en de contentkalender beheert.

Amsterdam (Hybride)
32
Status: Open

Wat ga je doen?

Waar ga je aan werken?
Om in de bestaande Amsterdamse woningen nu en in de toekomst comfortabel en goed te kunnen (blijven) wonen is onderhoud en in veel gevallen een kwaliteitsimpuls nodig. In het najaar van 2023 lanceerde het Amsterdamse college het isolatieoffensief, met als doel zo snel mogelijk, zo veel mogelijk bewoners en eigenaren te ondersteunen bij het verbeteren van hun woning en het besparen van energie. Om bewoners en eigenaren te stimuleren en te ondersteunen bij het verbeteren en verduurzamen van hun woning zijn verschillende projecten gestart of in voorbereiding. Van het nemen van kleine energiebesparende maatregelen bij bewoners in energiearmoede, of het ondersteunen van vereniging van eigenaren (VvE’s) bij onderhoud en verbetering tot het realiseren van een mobiel loket en een gebiedsgerichte aanpak voor woningeigenaren.

Op het vlak van communicatie staat het team enerzijds voor de uitdaging om een veelvoud van nieuwe initiatieven te lanceren en bekend te maken in de stad. Anderzijds is er na een periode van snelle ontwikkeling groei reflectie nodig op de organisatie van onze communicatiewerkzaamheden richting interne en externe stakeholders. Op de langere termijn is er ook de ambitie onze werkzaamheden als team actievere extern te profileren.
Deze functie is opgesplitst in twee opdrachten:

Contentmanager (16 uur)
Opdracht: eindredactie van het vernieuwde online energieloket: in nauwe samenwerking met het Regionaal Energie Loket (REL) zorgdragen voor boeiende, relevante content die voldoet aan de inhoudelijke doelen van het platform.

Communicatieprofessional (16 uur)
Opdracht: Het opstellen en uitwerken van communicatiemiddelen die horen bij projecten die vallen binnen het Isolatieoffensief.

Werkzaamheden
Dit doe je op een gemiddelde werkdag als contentmanager
  • Je bent eindredacteur voor het nieuwe energieloket;
  • Je bent verantwoordelijk voor de contentkalender;
  • Je weet welke technische ontwikkelingen gedaan moeten worden om de bewoners beter van dienst te zijn;
  • Je zorgt dat processen goed worden opgezet en zorgt zo voor een goede afstemming met de partners en collega’s;
  • Bent verantwoordelijk voor de functionele aansturing en begeleiding van de content creator;
  • Je weet waar je verbeteringen moet doorvoeren op basis van data en resultaten (kpi’s);
  • Eerste aanspreekpunt voor alle inhoudelijke zaken aangaande het online energieloket voor zowel intern als extern betrokkenen en bewaken van de inhoudelijke integriteit van het platform;
  • Zorgdragen voor een relevant, aantrekkelijk en kwalitatief platform dat goed bezocht wordt door alle doelgroepen;
  • Bij communicatieprofessionals en content coördinatoren ophalen van relevante onderwerpen;
  • beoordelen van aangeboden content/ onderwerpen op relevantie voor het
    platform;
  • Coördineren van het proces van creatie tot publicatie van content op het platform, functioneel aansturen en begeleiden van de content creator;
  • Afstemming met het REL over de ontwikkeling van content en functionaliteiten;
  • Doorvoeren van verbeteringen op basis van data en resultaten (kpi’s);
  • Dit doe je op een gemiddelde werkdag als communicatieprofessional
  • Je bent verantwoordelijk voor het op de hoogte stellen van bewoners over diverse soorten dienstverlening en ondersteuning die de gemeente voor hen
    beschikbaar heeft. Specifiek voor de doelgroepen ‘eigenaar-bewoners buiten vve’s’ en ‘Amsterdammers in energiearmoede’;
  • Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een communicatie -aanpak zowel als de communicatiemiddelen die daaruit voortvloeien;
  • Je stemt af met opdrachtnemers van de gemeente. Je controleert hun communicatiemiddelen;
  • Je ontwikkelt communicatiemiddelen vanuit de gemeente;
  • Je onderhoudt contact met stakeholders;
  • En je denkt mee over de manier waarop de projecten in het Isolatieoffensief het best tot hun recht komen qua communicatie. In gemeentelijke kanalen, op
    duurzaamwonen.amsterdam, en binnen de gemeente.

Wij zoeken iemand met

Eisen en Wensen
  • Je hebt ervaring als zelfstandig allround communicatie en/of contentadviseur;
  • Je hebt ervaring als communicatieadviseur binnen een complex werkveld;
  • Je hebt ervaring met het bedienen van verschillende doelgroepen;
  • Je hebt gevoel voor beeld en andere copy;
  • Je hebt kennis van online strategieën en doorgronden van online resultaten en data, bij voorkeur uit Piwik Pro.

Competenties

  • Omgevingsbewust;
  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Flexibel.

Hier ga je werken

Bij de directie Communicatie werken alle communicatieprofessionals van de gemeente Amsterdam. Alle professionals dragen bij aan Begrijpelijke, Toegankelijke en Betrouwbare communicatie richting de Amsterdammer, de ondernemer, de bezoeker en de eigen organisatie. Want met een personeelsbestand van zo’n 19.000 medewerkers is interne communicatie net zo belangrijk en uitdagend als externe communicatie.

De directie Communicatie is een full-service organisatieonderdeel. Vrijwel alle facetten van communicatie zijn belegd: communicatieadviseurs, webredacties, social media experts, woordvoering, evenementen, campagneadviseurs en tekstschrijvers. Zomaar wat takken van sport die aanwezig zijn bij de Directie Communicatie. Al deze professionals werken nauw met elkaar samen om de juiste communicatie -aanpak te kunnen genereren.

Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema’s zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan de Directie communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.

Al onze collega’s verschillen. In functie, leeftijd, afkomst, karakter, dromen en hobby’s. Daar zijn we trots op, want al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze stad. Dus wie jij ook bent: je bent welkom binnen onze gemeente.

Dit kan je verwachten

  • Het is een tijdelijke opdracht van 32 uur per week;
  • Startdatum: 06 januari 2025;
  • Einddatum: 05 januari 2026;
  • Deze opdracht is alleen op basis van detachering beschikbaar;
  • Optie tot verlenging: ja;
  • Standplaats: Amsterdam (Hybride).

Graag ontvangen wij jouw reactie zo snel mogelijk!

Aantal uren

32 uur per week.

Status

Open.
Medior Content-en Communicatieadviseur Woningkwaliteit en Duurzaamheid ad interim

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!