Communications & Media Lead

Ben jij een ondernemende corporate communicatiespecialist met een journalistieke achtergrond en affiniteit voor de zorg? Op zoek naar een next step waarin je graag samen met collega’s concrete impact maakt? En ben je een echte storyteller, die de haakjes weet te vinden om zo jouw verhaal in de schijnwerpers te krijgen? En weet jij de weg (te vinden) in een corporate organisatie waar compliance belangrijk is? Wil jij jouw kwaliteiten en (media) netwerk graag inzetten om innovatieve geneesmiddelen en levensreddende vaccinaties beschikbaar te maken voor alle Nederlanders? Dan zoeken we jou voor onze opdrachtgever, GSK Nederland!
Amersfoort/hybride
38
Status: Open

Wat ga je doen?

Als Communications & Media Lead speel je een cruciale rol in het opbouwen en onderhouden van een constructieve samenwerking tussen GSK en de Nederlandse media. Je slaat een brug met alle belangrijke stakeholders (waaronder journalisten, medisch specialisten, patiëntgroepen en belangenorganisaties) en zorgt voor de juiste aandacht voor nieuwe geneesmiddelen en vaccinaties. Onder het motto “Dat wat ’s ochtends in de media staat, wordt ‘s middags besproken in de Kamer.” maak je als storyteller concrete impact op het proces voor goedkeuring en/of bekostiging van nieuwe geneesmiddelen en vaccinaties door de landelijke politiek.

Ook ben je verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en implementatie van de externe & interne communicatiestrategie in Nederland, in samenhang met het internationale beleid. Extern zorg je ervoor dat de innovaties en producten van GSK voldoende (media) aandacht krijgen, intern vergroot je de medewerkersbetrokkenheid en bevorder je een trotse en sterke bedrijfscultuur. Geen dag is hetzelfde in deze dynamische functie!

Dit worden jouw voornaamste taken:

  • Opbouwen Eerste aanspreekpunt voor pers, coördinatie en briefing van de storytelling en woordvoering (uitgevoerd door medisch specialisten en managers);
  • Contact leggen en onderhouden met journalisten van dagbladen, radio/televisie en andere relevante journalisten rond een onderwerp;
  • Ontwikkelen en implementeren van een interne (30%) en externe (70%) communicatiestrategie in lijn met nationaal en internationaal beleid;
  • Adviseren en positioneren van het MT betrekkende communicatie;
  • Deelnemen aan crossfunctionele brandteams om een communicatiestrategie en mediaplan te ontwikkelen;
  • Rapporteren van de voortgang tijdens merkteamvergaderingen en aanpassen het plan indien nodig;
  • Stakeholdermanagement: Je weet hoe je medical affairs en compliance aangelijnd houdt;
  • Crisiscommunicatie: Lid/Aansluiten bij het crisisteam.

Wij zoeken iemand met

  • HBO/WO-opleiding (Corporate Communicatie/Journalistiek/Media);
  • Een stevige achtergrond/ervaring als journalist (print/RTV), aangevuld met ervaring als communicatieprofessional in een corporate is een pre;
  • Een relevant en groot media (& politiek)netwerk;
  • Kennis van de farmaceutische en/of zorgsector is fijn, maar niet noodzakelijk;
  • Uitstekende beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal (working language).

En je herkent jezelf in de volgende omschrijving:

  • Je bent een echte nieuws-junkie en hebt een intrinsieke motivatie om jouw expertise & netwerk in te zetten binnen de gezondheidszorg;
  • Je kunt uitstekend samenwerken en partnerships opbouwen met journalisten, vakspecialisten en collega’s;
  • Je bent een creatieve storyteller met een vlotte pen en weet verhalen effectief te pitchen waardoor jouw nieuws altijd de verdiende aandacht krijgt, zowel gericht op externe als interne doelgroepen;
  • Je begrijpt de wisselwerking tussen media en politiek en werkt veel samen met je Public Affairs-collega om zaken op de agenda en in de media te krijgen;
  • Je brengt een mooie mix mee van daadkracht en diplomatie;
  • Je bent to the point, hebt uithoudingsvermogen, bent een doorzetter en je weet mensen in- en extern te verbinden!

Hier ga je werken

GSK is één van de grootste farmaceutische bedrijven ter wereld, actief op het gebied van geneesmiddelen en vaccinaties. De doelstelling van de organisatie is om haar producten beschikbaar te maken voor een zo breed mogelijk publiek. In Nederland vraagt dit om goedkeuring en bekostiging door de overheid. Elke nieuwe vaccinatie vereist een besluit van de Tweede Kamer. Een recent voorbeeld is de goedkeuring van de Rotavirusvaccinatie, dat per 2024 door het rijk vergoed wordt. Ook bij dit proces heeft de media en de publieke aandacht een belangrijke rol gespeeld. Met de cultuurwaarden “Innovatie, Prestatie en Vertrouwen” legt GSK de lat continu hoog. Zo staat de organisatie al jaren bovenaan in de Access to Medicine Index en de Dow Jones Sustainability Index.

Jouw team
Binnen het team Corporate Affairs ga je nauw samenwerken met de Directeur Corporate Affairs en de Manager Public Affairs. Het is een klein, hecht en doelgericht team met een informele en collegiale werksfeer. Als Communications & Media Lead werk je daarnaast samen met een groot netwerk van interne en externe stakeholders. In jouw dagelijkse werk spreek je voornamelijk Nederlands, maar ook Engels wanneer je bijvoorbeeld overlegt met het hoofdkantoor in Engeland of het interne internationale communicatienetwerk. Ook wordt er gewerkt met externe partners, waaronder een PR-bureau.

Dit kan je verwachten

Een uitdagende rol met veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en jouw professionele netwerk uit te breiden. Daarnaast kan je in deze functie direct waarde toevoegen aan de Nederlandse gezondheidszorg. Bovendien ontvang je een mooi en zeer volledig arbeidsvoorwaardelijk pakket, passend bij jouw ervaring en competenties, waaronder:
  • Een uitstekend salaris, 10-18% prestatiebonus; een leaseauto of mobiliteitsvergoeding; een aantrekkelijk aandelenpakket en goede pensioenregeling;
  • 33 vakantiedagen o.b.v. 38 uur per week;
  • Balans tussen werken op afstand en werken op kantoor in Amersfoort (hybride);
  • Ruime opleidingsmogelijkheden en veel (internationale) doorgroeimogelijkheden.

Aantal uren

38 uur per week

Status

Open
Communications & Media Lead

 

Schrijf je in!

Bij een vacature of project zoeken wij als eerste in ons eigen netwerk. Schrijf je daarom bij ons in. Jouw Mijn Babbage-pagina is hiermee direct geactiveerd en kun je gebruiken om snel te solliciteren, je profiel aan te passen en bij te houden wat de status is van een sollicitatie.
Snel solliciteren

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!