"De kwaliteit van je samenwerking hangt ook af van je prompt als opdrachtgever"

Paul Helbing, Directeur Marketing & Communicatie bij Hogeschool Leiden, over de langdurige samenwerking met Babbage Company.

"De kwaliteit van je samenwerking hangt ook af van je prompt als opdrachtgever."

Het inrichten van je eigen toekomst, het doorontwikkelen van de beroepssectoren en praktijkgericht onderzoek. Slechts een deel van alles wat je vindt in het hoger (beroeps)onderwijs. Dit domein met alle uitdagingen is precies waar het hart van Directeur Marketing & Communicatie Paul Helbing al decennia sneller van gaat kloppen. Met zijn ruim 20 jaar ervaring neemt hij ons mee in de wereld van hogescholen en universiteiten. En we blikken terug op de lange samenwerking met Babbage Company. 

Paul begon zijn loopbaan als interim-professional en gaf af en toe les op o.a. de Hogeschool Inholland en Hogeschool Amsterdam. ‘Dat deed ik naast opdrachten in het communicatievak,’ legt Paul uit. ‘Later werd ik gevraagd om vast als woordvoerder aan de slag te gaan, bij de Hogeschool Utrecht, de Vereniging Hogescholen en de UVA. Vanaf 2012 heb ik als Directeur Communicatie van de Hogeschool van Amsterdam gebouwd aan een professioneel team en in 2022 maakte ik de overstap naar de Hogeschool Leiden.’ 

De toekomst ontwikkelt zich in het onderwijs

Het onderwijs interesseerde Paul altijd al. ‘Het onderwijs gaat echt ergens over. Mensen komen daar om hun toekomst in te richten of om door te ontwikkelen. Het is in het hoger onderwijs een ongelofelijk belangrijke taak om dat goed te faciliteren. Dat is het product van onze organisatie.’ 

‘En dat zie ik iedere dag. Het hbo richt zich op grote, landelijke thema’s waar echt behoefte aan is, zoals het lerarentekort, milieuvraagstukken, jeugdcriminaliteit, onderzoek waar de gezondheidszorg baat bij heeft, noem het maar op! En dat fascineert me. Dat vind ik geweldig!’ 

Leven lang (door)leren

Door zijn ruime ervaring ziet Paul ook dat het onderwijs continu in ontwikkeling is. ‘Je ziet de laatste jaren dat studenten niet alleen een vak komen leren, maar zich na hun studie ook bezighouden met de doorontwikkeling van zichzelf en de beroepssector.’ 

‘Een hulde aan de docenten die daar inhoudelijk een rol in spelen. Ik ben natuurlijk van de Marketing- en Communicatieafdeling, dus mijn rol is iets anders. Als je bijvoorbeeld aan een 40-jarige vraagt: “wat doet een hogeschool?” Dan hoor je vaak dat het een vervolgstap is van de havo/vwo die een bacheloropleiding gaat volgen. Dat klopt ook, maar er gebeurt nog veel meer. Diezelfde mensen kunnen later namelijk zelf ook tijdens hun loopbaan terugkomen aan de hogeschool. En het is mooi om mensen daar bewust van te maken.’ 

Samenwerking met Babbage

Niet alleen heeft Paul een langdurige band met het onderwijs, ook met Babbage Company werkt hij al erg lang samen. ‘Op een gegeven moment zocht ik voor mijn team bij de HvA nieuwe communicatieprofessionalsbij en ging ik om mij heen kijken. Er zijn natuurlijk allerlei recruitmentbureaus, maar Babbage Company is echt gespecialiseerd in het marketing- en communicatievak. Daar zijn er niet veel van, dus ik kwam vrij snel bij Babbage uit.’  

Door de jaren heen heeft Paul bij moeilijker vervulbare functies, zoals senior woordvoerders en specialisten op online of interne communicatie, de juiste match via Babbage gevonden, zowel vast als interim. Ook recent bij de bouw van zijn nieuwe ‘dreamteam’ bij de Hogeschool Leiden heeft Babbage onmisbare schakels, zoals een CRM-Marketeer en een Corporate Communicatieadviseur, kunnen toevoegen. 

‘Wat ik kenmerkend voor Babbage vind, is de directe communicatie die snel en goed is,’ vervolgt Paul. ‘Ik heb Babbage dit decennium enorm zien groeien en de arbeidsmarkt zien veranderen. Maar als ik Monique van Vliet (of voorheen Lieke Severijns, oprichter en oud-directeur van Babbage) nodig had, kreeg ik ze binnen een uur aan de lijn.’ 

Goede briefing, juiste match

‘Zo’n samenwerking met Babbage is vanuit mijn perspectief als werken met ChatGPT. De kwaliteit van wat het oplevert, hangt af van je prompt. De specificatie van mijn vraag is bepalend voor wie Babbage vindt. Een constante factor als Monique is fijn. We kennen en begrijpen elkaar. Monique begrijpt de vraag achter de vacature en het profiel, en weet precies wat ik bedoel als ik het over specifieke competenties of persoonlijkheidskenmerken heb. Dat is de basis van onze langdurige samenwerking, waarin ik heel direct feedback kan geven. 

‘Uiteindelijk is en blijft het een gezamenlijke zoektocht, waarin je van beide kanten moet investeren. En je moet zeker weten dat je elkaar begrijpt. En dat blijven checken! Monique en ik kennen elkaar goed genoeg om dan op een regenachtige vrijdagochtend samen een kop koffie te drinken en de ontwikkelingen in het onderwijsdomein en het vak te bespreken.’ 

Testimonial Paul Helbing, Directeur Marketing & Communicatie bij Hogeschool Leiden

‘Wat ik kenmerkend voor Babbage vind, is de directe communicatie die snel en goed is,’ vervolgt Paul. ‘Ik heb Babbage dit decennium enorm zien groeien en de arbeidsmarkt zien veranderen. Maar als ik Monique van Vliet (of voorheen Lieke Severijns, oprichter en oud-directeur van Babbage) nodig had, kreeg ik ze binnen een uur aan de lijn.’ 
Babbage Company

Onze Businesspartners

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!