Omgaan met big data vormt een van de grootste nieuwe uitdagingen voor communicatieprofessionals. Big data draait om grote databestanden die vaak snel veranderen en uitbreiden. Denk hierbij aan online data van verschillende sociale mediaplatformen, grote digitale databases, bijvoorbeeld van de overheid (bv. via MijnOverheid), of aan data die worden verzameld door ‘smart devices’.
Big data zal steeds meer een rol gaan spelen in het werk van communicatieprofessionals. Zo kan big data belangrijke input leveren voor het ontwerpen of bijstellen van een communicatiecampagne of -strategie. Daarom zal er binnen de communicatieafdeling van de toekomst meer ruimte komen voor professionals die de vaardigheden hebben om deze analyses goed uit te voeren. Hiermee worden datavaardigheden een nieuwe kerntaak binnen ons vakgebied.
Dit betekent natuurlijk niet dat iedere communicatieprofessional big data-analyses uit hoeft te voeren; dit kan aan een specialist of team worden overgelaten. Wanneer deze echter met aanbevelingen komen, is het wenselijk dat andere communicatieprofessionals deze kunnen duiden en beoordelen. Hiervoor is datawijsheid nodig, de vaardigheid om het kaf van het koren te kunnen scheiden in datarapportages. Dit is een vaardigheid die bij voorkeur ook aanwezig is bij communicatieprofessionals die zelf niet de data-analyses uitvoeren, maar die de uitkomsten ervan moeten implementeren.
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van big data maken steeds meer analyses mogelijk, die eerst voor onmogelijk werden gehouden. Dit brengt ook uitdagingen en risico’s met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Als communicatieprofessionals zijn we bij uitstek geschikt om binnen onze organisaties hier een constructief-kritische houding in te nemen. We moeten de vinger op de pols blijven houden, en hiermee de belangen van de betrokken stakeholders kritisch blijven bewaken.
Big data zal dus een steeds belangrijkere rol in ons vakgebied krijgen. Daarnaast zijn ontwikkelingen in big data ook sterk verweven met andere technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld in AI. Hiermee zal de impact van big data op het communicatievak alleen maar toenemen.
Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie (Logeion leerstoel) aan de Universiteit van Amsterdam.
Big data zal steeds meer een rol gaan spelen in het werk van communicatieprofessionals. Zo kan big data belangrijke input leveren voor het ontwerpen of bijstellen van een communicatiecampagne of -strategie. Daarom zal er binnen de communicatieafdeling van de toekomst meer ruimte komen voor professionals die de vaardigheden hebben om deze analyses goed uit te voeren. Hiermee worden datavaardigheden een nieuwe kerntaak binnen ons vakgebied.
Dit betekent natuurlijk niet dat iedere communicatieprofessional big data-analyses uit hoeft te voeren; dit kan aan een specialist of team worden overgelaten. Wanneer deze echter met aanbevelingen komen, is het wenselijk dat andere communicatieprofessionals deze kunnen duiden en beoordelen. Hiervoor is datawijsheid nodig, de vaardigheid om het kaf van het koren te kunnen scheiden in datarapportages. Dit is een vaardigheid die bij voorkeur ook aanwezig is bij communicatieprofessionals die zelf niet de data-analyses uitvoeren, maar die de uitkomsten ervan moeten implementeren.
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van big data maken steeds meer analyses mogelijk, die eerst voor onmogelijk werden gehouden. Dit brengt ook uitdagingen en risico’s met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Als communicatieprofessionals zijn we bij uitstek geschikt om binnen onze organisaties hier een constructief-kritische houding in te nemen. We moeten de vinger op de pols blijven houden, en hiermee de belangen van de betrokken stakeholders kritisch blijven bewaken.
Big data zal dus een steeds belangrijkere rol in ons vakgebied krijgen. Daarnaast zijn ontwikkelingen in big data ook sterk verweven met andere technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld in AI. Hiermee zal de impact van big data op het communicatievak alleen maar toenemen.
Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie (Logeion leerstoel) aan de Universiteit van Amsterdam.