"Door corona ben ik welgeteld twee dagen op kantoor geweest."
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Annemiek Stuurman, Media-analist (a.i.) bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Hoi Annemiek! Hoe ben je in het communicatievak beland?
“Ik ben opgeleid als informatiespecialist. Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd hoe ik werknemers van een organisatie aan relevante informatie kan helpen. In feite is online monitoren en media analyseren een vervolg hierop, omdat je dezelfde vaardigheden gebruikt. Het zoeken van informatie, samenvatten, duiden… Alleen de bronnen die je gebruikt zijn anders omdat je veel met sociale media te maken hebt. Eigenlijk is media-analist mijn oude vak in een nieuw jasje.”
Je werkt nu bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Wat doe je daar precies?
“Bij het Ministerie van SZW wil men graag weten hoe de genomen corona maatregelen vallen zodat snel, als dat nodig is, bijgestuurd kan worden in beleid en met name in de communicatie. In de praktijk betekent dat monitoren wat er op relevante onderwerpen allemaal langskomt op gedrukte en sociale media. De steunmaatregelen maken vanzelfsprekend wat los bij de stakeholders die belang hebben bij die maatregelen.”
Welke invloed heeft corona op jouw opdracht?
"Van tevoren wist ik dat dit een spoedklus zou zijn. Ik ben via een telefonisch sollicitatiegesprek aangenomen, ontving mijn laptop en telefoon en een paar dagen later hoorden we allemaal via Whatsapp dat we vanaf dat moment thuis zouden werken. Ik ben welgeteld twee dagen op kantoor geweest. Dat is wel uitzonderlijk. Het mooie van het werk van media-analist is dat je heel makkelijk vanuit huis kan werken. Af en toe moet ik wel appen of bellen met het team om de focus scherp te houden. Ik vind het een eye opener hoe goed het loopt en hoe goed de begeleiding vanuit Sociale Zaken is. Je krijgt veel vrijheid en vertrouwen, maar er is ook de verwachting dat er goed werk geleverd wordt.
Bij Sociale Zaken hebben we in heel korte tijd nieuwe producten opgezet die nu goed werken, zoals de mediabeelden die wij ’s ochtends en ’s middags publiceren. Daarin geven wij aan hoe de steunmaatregelen vallen, wie welke standpunten inneemt en hoe het sentiment ligt of verschuift. Eigenlijk is dat vrij snel besloten en na twee keer proefdraaien zijn we dat gaan doen. Dat vind ik wel stoer. Er kan snel geschakeld worden, de afdeling werkt als een goed geoliede machine, ook zonder contact op de werkvloer. Je kan bij de Rijksoverheid natuurlijk werken aan langlopende, abstracte projecten, maar wat er nu gebeurt is heel erg concreet. Wat in het weekend gemaakt wordt, wordt een week of twee weken later uitgerold en gecommuniceerd. Ik voel mij als een vis in het water bij deze manier van werken. Het geldt vast voor meer organisaties: het zou mooi zijn als we de manier waarop we nu werken, zo productief en zo solidair, kunnen vasthouden."
"Babbage is benaderbaar, snel en efficiënt."
Wat trekt je aan in communicatie?
“Zinvol werk doen is belangrijk voor mij en ik houd van een beetje tijdsdruk. Media- of omgevingsanalyses maken is altijd zinvol. Het is niet voor niets dat bij het uitbreken van de corona crisis veel overheden en veiligheidsregio's een extra media-analist aan hun team toevoegden. En wat het extra relevant maakt, de onderwerpen die wij behandelen zien we ook vaak dezelfde dag al weer terug in de media. Je zit echt in het hart van de zaak. We schrijven als media-analisten weliswaar geen geschiedenis, maar we zitten heel dicht op wat er gebeurt.”
Wat zijn jouw ervaringen met Babbage Company?
"Mijn ervaringen met Babbage Company zijn positief. Dit is de eerste keer dat ik via jullie ben gedetacheerd en alles is helemaal per mail en telefoon gegaan vanwege corona. Jullie zijn benaderbaar, snel en efficiënt. Ik heb contact gehad met Iwein en dat ging heel vlot."
Heb je een advies wat je aan andere marketing- en communicatieprofessionals wil meegeven?
"Ik vind het lastig iets te bedenken wat ik anderen zou willen meegeven. Ik zou eerder de vraag willen stellen aan anderen collega's in crisiscommunicatie, media-analisten en omgevingsanalisten of de corona crisis iets heeft veranderd in hun werk, en wat dan dan precies. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar."