"In het communicatievak zit een driehoeksverhouding"
Al meer dan 20 jaar is Babbage de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten, projecten en functies. Dat kunnen interim professionals zijn die op detacheringsbasis werken of professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag aan je voor.
Deze keer: Elisabeth Verkuyl, Senior Communicatieadviseur (a.i.) voor interne en veranderingscommunicatie bij Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).
“Oui!”, riep Elisabeth meteen vanaf de zolder van een wijnboerderij in de Dordogne toen zij werd aangenomen voor dit project. Bij SLO zou zij aan de slag gaan om een communicatieplan te maken vanuit de interne strategie van het bedrijf. Ze kwam er als kwartiermaker terecht maar geeft inmiddels ook handen en voeten aan het beleid.
“Ik vond het interessant dat SLO in een veranderingsproces zit. Het ging niet alleen ging om de strategie van de interne communicatie maar ook om het daadwerkelijk uitvoeren van de strategie en de verbinding maken tussen collega’s. Dat sprak mij aan.
Van events tot communicatie in de breedste zin van het woord
Een stage tijdens haar opleiding wekte bij Elisabeth de interesse in het communicatievak. Een periode waar ze met een goed gevoel op terugkijkt.
“Vanuit mijn studie Leisure Management aan de Hogeschool Leeuwarden liep ik stage bij de Jaarbeurs. Daar ondersteunde ik het organiseren van evenementen en beurzen. Ik kreeg er de ruimte om alle aspecten van de organisatie te leren ontdekken. Ook zag ik daar veel raakvlakken met communicatie. Evenementen zijn immers ook onderdeel van de communicatiemix.
Maar ik wilde eigenlijk veel breder inzetbaar zijn dan alleen voor beurzen en evenementen. Door verschillende opleidingen en cursussen te gaan volgen, ben ik me toen gaan toeleggen op het communicatievak. Met als resultaat dat ik uiteindelijk voor mezelf begonnen ben als communicatieprofessional.”
Communicatieadviseur bij SLO
Met ruim 20 jaar ervaring als communicatieadviseur werkt Elisabeth nu als interim professional bij SLO, het landelijke centrum voor curriculumontwikkeling. Omdat haar twee kinderen allebei op school zitten, weet Elisabeth als geen ander hoe belangrijk goed onderwijs is en de ontwikkeling daarvan.
“Onderwijs is het fundament van onze samenleving. En SLO ontwikkelt het curriculum van het primair en voortgezet onderwijs. Dat maakt ze uniek. Ik zie het daarom als een geweldige kans om hier te werken.
Bij SLO was een interne strategie vastgesteld. Die moest handen en voeten gaan krijgen. In eerste instantie bereidde ik alle zaken voor om deze interne strategie uit te rollen. Maar omdat er veel nieuwe collega’s bij SLO begonnen zijn, was er steeds meer behoefte aan verandercommunicatie.”
Verlenging na een vliegende start
Elisabeth begon bij SLO met een vliegende start.
“Toen ik bij SLO begon, waren net de coronamaatregelen versoepeld. Hierdoor kon ik de eerste twee maanden meer op kantoor zijn. Als communicatieadviseur vond ik dat een groot voordeel. Het was fijn om rond te kunnen lopen, met mensen te praten en te voelen wat er in het bedrijf leefde en speelde. Ik keek eerst waar er binnen het bedrijf behoefte aan was. Daarna ben ik al vrij snel begonnen met de interne verbinding. Ik ben deze opdracht begonnen als kwartiermaker. Maar inmiddels is mijn opdracht verlengd en ga ik daadwerkelijk het beleid verder uitrollen. De komende tijd ga ik de interne communicatie verder vormgeven in al zijn facetten. Dat voelt als een compliment!
Uit een enquête onder collega’s bleek laatst dat zij zich verbonden voelen met het bedrijf. Daardoor heb ik het gevoel dat ik een nuttige bijdrage aan het bedrijf heb kunnen geven. Die verbinding komt niet alleen tot stand door de interne strategie te bepalen en de meest effectieve middelen hiervoor te kiezen, maar ook door gewoon leuke dingen met collega’s te doen. Dat is een uitdaging. Zeker in deze tijd, maar daardoor is het juist extra belangrijk.”
Zzp-er bij Babbage Company
“Ik begon 20 jaar geleden als zzp-er omdat ik zag dat er veel behoefte was aan tijdelijke arbeidskrachten. Er waren toen nog niet zoveel mensen als interim professional aan de slag, dus het was best pionieren af en toe. Ik verhuurde mezelf aan verschillende bedrijven om incentives te organiseren. Na mijn stage bij de Jaarbeurs had ik dit namelijk ook gedaan bij een incentivesbureau. Maar op den duur merkte ik dat er steeds meer behoefte was aan motivatie- & communicatiecampagnes.
Daardoor ging ik steeds meer om mij heen kijken om te zien wat de mogelijkheden waren. Ik had al een groot netwerk bij verschillende bedrijven, maar wilde dat nog breder maken. Zo kwam ik bij Babbage Company terecht. En na een gesprek met Monique van Vliet kreeg ik al snel een opdracht bij het UWV. Vele opdrachten volgden en dus heb ik inmiddels een lange relatie met Babbage Company.”
Geen communicatieadviseur, maar communicatieregisseur
Elisabeth ziet dat de rol van communicatieadviseur de afgelopen tijd aan het veranderen is en denkt dat deze verandering doorzet.
“In het communicatievak zit een driehoeksverhouding. Je hebt een strategie, een doelgroep en de juiste middelen om die strategie naar de doelgroep over te brengen. Als communicatieadviseur sta je in het midden van die driehoek: je bent een regisseur die de touwtjes in handen heeft. Een communicatieadviseur heeft dus veel meer dan alleen maar een uitvoerende of een adviseursfunctie.
Een goede communicatieregisseur kijkt naar waar er behoefte aan is binnen organisaties en zet collega’s in hun kracht. Ze geven de juiste tools, helpen ze op weg en maken ze sterker in hun vak. Dat is waar het om gaat. Je hoort wel eens dat communicatieadviseurs overbodig zijn, maar ik denk dat het in deze tijd juist meer dan ooit nodig is dat iemand de touwtjes in handen neemt en de rode draad van de interne strategie bewaakt. Alleen zo hou je grip op de communicatie.