Deze keer in the spotlights: de zussen Ilse en Vicky Puls
Ilse en Vicky Puls zijn zussen en toevallig werken ze allebei via Babbage Company. Ilse is interim Communicatieadviseur bij het programma Corridorgerichte Bediening en Begeleiding (CBB) van Rijkswaterstaat. Vicky is interim Communicatieadviseur bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en bij Staatstoezicht op de Mijnen. Ze vertellen graag wat hun projecten inhouden.
Links: Ilse, rechts: Vicky
Even voorstellen
Voordat het gesprek begint, stellen de zussen Puls zich even voor. Vicky trapt af: “Ik ben Vicky en in 2000 ben ik afgestudeerd als psycholoog. Daarna heb ik tien jaar in communicatiefuncties in loondienst gewerkt en sinds twaalf jaar werk ik als zelfstandige.
Mijn eerste projecten als ZZP’er richtten zich vooral op tekstschrijven, bijvoorbeeld voor websites of boeken. Gaandeweg ben ik me meer op communicatie gaan richten, vooral interne communicatie en verandercommunicatie. Dat doe ik vooral bij de overheid en non-profitorganisaties.”
Ilse vervolgt: “Ik ben Ilse en zesenhalf jaar ouder dan Vicky. Ik heb Tekst- en Communicatiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg. Na mijn opleiding heb ik voor commerciële bedrijven gewerkt, bijvoorbeeld voor Proctor en Gamble en Pon’s Automobielhandel.
Zestien jaar geleden begon ik voor mezelf bij de gemeente Rotterdam. Daarna heb ik, net als Vicky, vooral non-profitprojecten gedaan. Door de vele uiteenlopende communicatieprojecten waar ik aan heb gewerkt, ben ik een echte generalist in het vak en vind ik snel mijn weg in een nieuwe organisatie. Naast mijn interim werk coach ik ook communicatieadviseurs.”
Werken in de non-profitsector
Non-profit lijkt bij beide zussen de voorkeur te hebben. Hoe zit dat? Ilse begint: “Toen mijn kinderen net geboren waren, was ik toe aan maatschappelijk relevant werk. Ik werkte bij Proctor en Gamble en wilde mij bezighouden met meer dan de verkoopcijfers van wasmiddelen en shampoos. Ik vind de non-profit heel fijn, omdat het ergens over gaat.”
Vicky reageert: “Dat is voor mij niet de enige drijfveer geweest. Ik had verschillende banen in loondienst die op één of andere manier gerelateerd waren aan vastgoed. Eén van mijn eerste klussen was dan ook gericht op de interne communicatie over een nieuwe kantoor . Het is mijn specialisme geworden dat te doen binnen non-profit en overheid.”
De opdracht van Vicky bij EZK…
Over haar opdracht bij EZK vertelt Vicky: “Ik werk voor het programma ‘HRM in het inkoopdomein’. Dat is een rijksbreed programma gericht op de professionalisering van rijksinkopers.
Vanuit het programma ondersteunen we professionals binnen de Rijksinkoopkolom op HR-gebied. Het gaat onder meer om het aantrekken van nieuw talent, de ontwikkeling van inkoopopleidingen en ervoor zorgen dat inkoopprofessionals zich kunnen blijven ontwikkelen.
Daarnaast werk ik via Babbage Company bij het Staatstoezicht op de Mijnen. De organisatie houdt toezicht op en adviseert over de veiligheid van mensen en de bescherming van het milieu bij energiewinning en het benutten van de ondergrond. Het gaat over onderwerpen als windturbines in de Noordzee, boorplatforms en gaswinning in Groningen.”
... en de opdracht van Ilse bij RWS
Ilse werkt bij Rijkswaterstaat bij Scheepvaartverkeer en Watermanagement. “Ik verzorg de communicatie voor het programma Corridorgerichte Bediening en Begeleiding, ofwel CBB.
Rijkswaterstaat wil de scheepvaart optimaal faciliteren en werkt daarom toe naar het bedienen en begeleiden van schippers over het hele traject dat zij afleggen. Dit heet Corridorgerichte Bediening en Begeleiding.
Het is de overgang van lokale bediening en begeleiding naar volledige ondersteuning op de grootste vaarroutes (corridors) van Nederland. Op deze manier wil Rijkswaterstaat bijdragen aan verdere ontwikkeling van de scheepvaart. Voor RWS betekent dat een nieuwe manier van werken met nieuwe informatiesystemen."
De uitdagingen van beiden
Elke opdracht heeft zijn eigen uitdagingen. Ilse vertelt: “Corona maakt het allemaal wel lastiger. In deze tijd is het best zoeken naar het juiste middel om te communiceren. Ik wil de mensen op de werkvloer meenemen in de veranderingen."
"Dit doe ik bijvoorbeeld aan de hand van interviews. Ook ondersteunen we leidinggevenden met tools die zij kunnen gebruiken om informatie over het programma te delen. Daar probeer ik een interactieve vorm aan te geven.”
Vicky herkent dit. "Het is lastig om mensen in deze tijd verbonden te houden. Zeker als er nieuwe dingen spelen die voor corona nog niet speelden. Mensen zijn dan nog niet altijd aangehaakt."
"Ook mensen die nieuw bij de organisatie komen, wil je laten aansluiten. In het begin is er veel aandacht voor de nieuwe collega’s, maar het liefst wil je dat ook houden. Dat is een uitdaging voor mij.”
“Communicatie is niet het antwoord op alle problemen"
Niet het antwoord op alle problemen
Over een advies zijn de zussen het snel eens. Ilse: “Communicatie is niet het antwoord op alle problemen. Wat krom is, kan je niet recht breien met communicatie. Ik zeg wel eens ‘communicatie volgt beleid’. We moeten wel weten waar we heen gaan.”
Vicky sluit daarbij aan: “Dat en daarnaast geldt ook dat problemen niet automatisch worden opgelost als er iemand van communicatie bij betrokken is. Als het verhaal van de organisatie niet op orde is, red je het niet met communiceren alleen. Het is belangrijk dat organisaties dat begrijpen.”