"Soms moet je wel bewijzen dat onderzoek een toegevoegde waarde kan hebben"
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Aartie Rambaran Mishre, Onderzoeker Interne Communicatie (a.i.) bij Nationale Politie.
Van marketeer naar onderzoeker
“Van huis uit ben ik marketeer en ik heb op verschillende marketing- en communicatieafdelingen gewerkt. Na ruim 10 jaar besloot ik de switch van klant- naar bureauzijde te maken en ben ik het marktonderzoeksvak ingerold. Ik probeer met onderzoek in de huid te kruipen van de doelgroep. Dit doe ik ook bij de politie op de afdeling Innovatie en Onderzoek. Bij de politie hebben we twee grote doelgroepen: aan de ene kant de burgers, mensen die bijvoorbeeld aangifte doen en contact hebben met de politie, en aan de andere kant de medewerkers, onze collega’s in de operatie en op kantoor. We achterhalen wat er speelt bij deze doelgroepen of hoe ze reageren op nieuwe ideeën. Dat is het specifieke stuk waar ik bij betrokken ben.”
Vertaalslag naar de praktijk
“Ik ben hier voornamelijk terecht gekomen vanwege mijn onderzoekservaring, hoe je kwalitatief en kwantitatief onderzoek opzet en uitvoert. In mijn geval is het voordeel dat ik ook aan de andere kant van de tafel heb gezeten, waardoor ik gemakkelijk de vertaalslag kan maken naar de praktijk. Vaak zoekt men een aantal duidelijke aanknopingspunten: wat kunnen ze met een onderzoek doen? Daar helpen we bij. Op het moment dat de resultaten van een onderzoek bekend zijn, helpen wij om daar de belangrijkste conclusies uit te filteren en oplossingen te ontwikkelen die collega’s vervolgens in hun werk kunnen toepassen.
We vinden het belangrijk om met onze communicatie goed aan te sluiten op wat collega’s willen weten. Om daar een voorbeeld van te geven: we hebben onlangs een intern communicatieonderzoek gedaan waarbij een aantal vernieuwde HRM-brieven zijn voorgelegd aan collega’s om te kijken hoe die brieven overkomen. Zijn de brieven duidelijk, welk gevoel roept het onderwerp op, is er sprake van empathie, hoe is de toon, staat erin wat je wil weten of mis je nog dingen? De terugkoppeling van collega’s heeft geleid tot concrete verbeterpunten die meteen geïmplementeerd zijn.”
Strategisch en praktisch
“De politie is een hele dynamische organisatie, er gebeurt heel veel op verschillende onderwerpen. De meldkamer is bijvoorbeeld een hele andere tak van sport dan de mobiele eenheid (ME) of dan de dagelijkse gang van zaken op het politiebureau. Binnen de Dienst Communicatie wordt ook het programma Opsporing Verzocht gemaakt en dat is ook weer een heel ander onderdeel. Het is afwisselend en blijft boeien. Ik denk dat dit me wel het meeste aanspreekt, dat er altijd wel een nieuw onderwerp is waarin ik me kan verdiepen."
De rol van Babbage Company
“Via LinkedIn werd ik benaderd door Babbage. Op dat moment deed ik nog een ander project en toen dat project afgerond was, is Babbage concreet gaan zoeken naar een nieuwe opdracht voor mij. Zo zijn we bij de politie terecht gekomen. Het contact is heel goed verlopen! We hebben eerst een kennismakingsgesprek gehad waarin we hebben gekeken naar mijn achtergrond, werkervaring en opleiding en de wensen van de opdrachtgever. Ik heb de afgelopen jaren ook bij een aantal ministeries gewerkt en Babbage heeft veel projecten bij overheidsinstanties, dus de match was snel gemaakt. Ik moet wel zeggen, zodra het gaat om onderzoeksfuncties, blijkt de spoeling dun qua opdrachten. Maar het voordeel daarvan is dat als er zo’n functie beschikbaar is, ik wel meteen word benaderd. Als onderzoeker heb je een andere invalshoek dan als communicatieadviseur, je vult elkaar aan.”
Is er iets wat je andere marcomprofessionals wil meegeven?
“Stel altijd je marketing- of communicatievraagstuk centraal, onderzoek is vooral een middel of methode om te kijken of je gevoel of aanname klopt. Probeer inzichten vanuit de consument of burger inzichtelijk en tastbaarder te maken door middel van onderzoek. Wat je in de praktijk ziet is dat onderzoek soms pas later wordt ingezet waardoor veel tijd en/of geld, maar vooral ook inzicht in je doelgroep verloren gaat. Het hoeft niet altijd iets groots te zijn, maar het is soms goed voordat je een campagne gaat uitrollen, eerst wat vragen te stellen aan je doelgroep. Soms moet je wel eerst bewijzen dat onderzoek een toegevoegde waarde kan hebben. Maar mijn ervaring is dat als je dit eenmaal hebt laten zien, opdrachtgevers niet meer zonder willen en je samen een beter eindresultaat krijgt.”
"Babbage is voor mij concreet gaan zoeken naar een nieuw project, zo zijn we bij de politie terecht gekomen."