"Maak je de juiste content, dan kan je onderwerpen juist heel concreet maken."
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Jesse Kleijer, Content Specialist bij RNHB.
Hoi Jesse! Hoe ben jij in het content & communicatievak beland?
"Ik ben afgestudeerd journalist in de richting storytelling in communication. Ik vind het interessant hoe journalistiek ingepast kan worden binnen bedrijven en in een bedrijfsverhaal. Na mijn afstuderen kwam ik bij het Dagblad van het Noorden terecht. Het was in die tijd een enorme luxe om meteen aan de slag te mogen. Deze baan heeft me leren nadenken over hoe je bepaalde onderwerpen uit het perspectief van de lezer benadert. Dat heeft ontzettend veel waardevolle kennis en ervaring met zich meegebracht. Toch hield storytelling me bezig: iets waarvoor ik bij de krant weinig ruimte kreeg. Ik besloot te freelancen voor reclamebureaus en trad uiteindelijk zelfs in dienst bij een klant: srprs.me. Toen nog een start-up in de reisbranche. Ik merkte dat ik die vibe ontzettend uitdagend vond, het pionieren, de vrijheid. Ik wilde dingen op poten zetten. Nu mag ik dat doen bij RNHB."
Je werkt sinds kort bij vastgoedfinancierder RNHB. Wat maakt deze functie direct aantrekkelijk voor jou?
"Wat ik echt uitdagend vind, is dat vastgoed voor heel veel mensen abstract en misschien ook complex is. Maak je de juiste content, dan kan je onderwerpen juist heel concreet maken. Je kunt een heel lastig verhaal over rendementen vertellen, maar mensen zijn uiteindelijk geïnteresseerd in wat je voor hen kunt betekenen. In waar je als bedrijf voor staat. Dat doen we niet door voor onszelf te vertellen, maar door relevante informatie en inspirerende cases over vastgoed publiceren."
Hoe ben je gestart in deze rol?
"Alles begint met kennismaken, kennismaken, kennismaken. Er is zoveel expertise binnen dit bedrijf, als content specialist ben ik van die expertise afhankelijk. Het is aan mij om de juiste vertaalslag te maken naar onze doelgroepen. Over de inhoud weten anderen veel meer."
Welke rol heeft Babbage Company voor jou gespeeld hierbij?
"Iris heeft mij benaderd via mijn LinkedIn profiel. Zij heeft me laten zien dat dit een erg interessante functie is, die zelf niet onder mijn aandacht was gekomen. En dat kwam ook nog eens op een moment dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Ik heb echt het idee dat zij zich inspande voor mij; ten eerste om op gesprek te mogen en ten tweede om mij goed voor te bereiden op de sollicitatiegesprekken van de RNHB. Ze belde ook steeds na afloop om te horen hoe het ging als ik een gesprek had gehad. Ik heb ook echt het idee dat ze voor mij 'gelobbyd' heeft! Dat heeft mij als kandidaat het gevoel dat Babbage als recruitmentbureau echt betrokken is en dat ze het ontzettend fijn vinden als jij de rol krijgt. Als ik weer via een recruitmentbureau aan de slag zou gaan, dan is het heel erg fijn om met Babbage Company te werken want ik vond hun aanpak heel prettig. Snel schakelen, inzicht geven in waarom een gesprek wel of niet goed is gegaan en die persoonlijke betrokkenheid."
Als ik weer via een recruitmentbureau aan de slag zou gaan, dan is het heel erg fijn met Babbage Company te werken: snel schakelen, inzicht geven in waarom een gesprek wel of niet goed is gegaan en die persoonlijke betrokkenheid.
Wat kan jij junior contentprofessionals als advies meegeven?
"Wees zeker niet bang om ook een andere branche te verkennen. Ik moet altijd aan Pipi Langkous denken: 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'. Ik denk dat het juist heel erg goed kan zijn als je expertise die je opdoet in een andere branche, meeneemt naar een compleet nieuwe branche. Door die frisse blik in te brengen, kan je komen tot hele toffe ideeën."