Ze zijn overal om ons heen, op posters in bushokjes, op reclamezuilen in de stad en in reclameblokken op tv: merken. Met sommige heb je een duidelijke band, andere spreken iets minder tot de verbeelding. Maar dat is wat een sterk merk met je doet, het maakt iets in je los, of het nu positief of negatief is.
Een sterk merk wordt door iedereen herkend. Het is de betekenisvolle manifestatie van een organisatie en van een product en/of dienst. Het laat zien waar het voor staat. Maar hoe zorg je er nu voor dat jou merk een sterk merk wordt? Met deze zes pijlers kun je bouwen aan de kracht van jouw merk.
1. Identiteit
Een merk is meer dan alleen een logo, het staat ergens voor. Dat vinden mensen fijn, dan weten ze wat ze kunnen verwachten. Een sterk merk bindt dan ook mensen aan zich door deze identiteit. Het is voorspelbaar zonder saai te zijn.
Het automerk BMW staat bijvoorbeeld voor sportieve auto’s, voor het plezier dat je kan beleven aan autorijden. Volvo richt zich juist op veiligheid. De identiteit van deze merken zie je terug in de manier waarop deze merken adverteren. Daar worden ze op herkend.
2. Associaties
Associaties bij jou merk bepalen de identiteit van je merk. Door je te richten op deze associaties, versterk je het beeld dat mensen van je merk hebben.
Zo staat BMW voor plezier in autorijden en associëren mensen BMW met ‘snelheid’, ‘sportief’ en ‘luxe’. Dit geldt ook omgekeerd: als iemand graag een sportieve, snelle en luxe auto wil, denkt diegene al snel aan BMW.
3. Onderscheid
Als merk wil je dat mensen kunnen zien waarin jij verschilt van anderen. Een sterk merk wil zich profileren op de punten waarin ze van anderen verschillen. Mensen herkennen een merk dan sneller aan deze kenmerken.
CoolBlue zet groot in op klantvriendelijkheid. Er zijn meerdere elektronicagiganten in Nederland, maar CoolBlue stelt de wensen van zijn doelgroep centraal. Klanten waarderen de originele communicatie en de hulpmogelijkheden om precies jouw keuze te vinden erg hoog.
4. Relevantie
Sterke merken zijn altijd relevant en bewegen mee met de vraag van hun doelgroep. Ze spelen in op kwesties die in het verlengde liggen van hun identiteit en gaan met hun tijd mee.
Zo stond McDonald’s (en staat misschien nog steeds) bekend als hamburgerrestaurant, maar heeft nu ook verschillende vegetarische opties in het assortiment.
5. Vertrouwen
Als je als merk ergens voor staat, moeten mensen erop kunnen vertrouwen dat ze krijgen wat ze verwachten. Zonder vertrouwen stort het hele nauwkeurig opgebouwde kaartenhuis van je merk in en het kost tijd dat weer op te kunnen bouwen.
Zo is Hema een betrouwbaar merk. Hema staat voor kwalitatief goede producten voor een goede prijs. Dat weten mensen en daarom vertrouwen mensen Hema.
6. Emotie
Emotie speelt een belangrijke rol bij het waarderen van een merk. Een sterk merk ‘doet wat met je’ en klanten waarderen dat.
Het verhaal van Tony’s Chocolonely roept bijvoorbeeld zulke sterke emoties op bij mensen, dat ze naast hun eigen marketingactiviteiten klanten het merkverhaal verspreiden. Mensen zijn ‘fan’ van het merkverhaal.