“Mijn rol is informatie geven en goede voorbeelden uit de stad laten zien”
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Daniëlle Akuffo, Communicatieadviseur (a.i.) Duurzame Stad gemeente Amersfoort.
Van vast naar interim
“Mijn communicatiecarrière begon bij energieleverancier ENGIE als Adviseur Marketingcommunicatie. Daar heb ik een tijd gezeten, maar uiteindelijk zocht ik meer dynamiek en maakte de stap van vast naar interimwerk. Met die overstap heb ik het communicatievak nog beter leren kennen door op verschillende opdrachten en bij diverse commerciële en overheidsorganisaties te werken op de meest uiteenlopende thema’s.”
Combinatie van energie en overheid
“Op dit moment werk ik voor de gemeente Amersfoort aan het programma ‘Duurzame Stad’, op het onderdeel Energietransitie. Iwein vond mijn cv perfect op dit project aansluiten. Dat vond ik leuk om te horen. Ik heb natuurlijk ervaring in de energiesector vanuit ENGIE, én ik heb ervaring met werken voor de Overheid. Dat komt mooi samen in deze opdracht.
“Babbage Company weet wat er speelt”
Iwein heeft mij goed voorbereid. Babbage Company is een hele fijne partner om mee samen te werken. De mensen bij Babbage zijn erg enthousiast en goed op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied. Babbage weet wat er speelt!”
Helpen Amersfoort duurzaam te maken
“De gemeente Amersfoort wil in 2050 CO2-neutraal zijn. Het programma ‘Duurzame Stad’ helpt inwoners en bedrijven bij deze energietransitie. Dat is een uitdagende opdracht waar ik mij heerlijk in kan vastbijten. Samen met nog twee andere communicatieadviseurs zorg ik voor informatie op maat over duurzame mogelijkheden en inspiratie door goeie duurzame voorbeelden uit de stad te laten zien.
We vinden het belangrijk om in simpele woorden en met beeld uit te leggen wat die energietransitie precies betekent. Het gaat over thema’s als aardgasvrij worden, klimaatadaptatie, circulaire economie en duurzame mobiliteit. We maken bijvoorbeeld filmpjes hoe inwoners hun huis hebben verduurzaamd en verhalen over bedrijven die prachtige circulaire producten maken. Daar krijgen we hele positieve reacties op.”
Focus op de middengroep
“In een stad heb je verschillende doelgroepen die je wil bereiken met je boodschap. Dat is een behoorlijke uitdaging, zeker op het gebied van de energietransitie. Een deel is vanuit zichzelf heel gemotiveerd om met duurzaamheid aan de slag te gaan of doen dat al. Amersfoort heeft heel actieve duurzame bewonersinitiatieven en energiecoöperaties. Het is heel motiverend te zien dat inwoners enthousiast zijn.
Maar we willen iedereen in de stad meenemen in deze ontwikkeling. Er is een grote ‘middengroep’ die eerst de kat uit de boom kijkt. Juist deze groep proberen we bij het proces te betrekken en te overtuigen van de mogelijkheden die duurzaamheid biedt. Dat is onze grootste uitdaging. Mensen die al bezig zijn met duurzaamheid komen wel naar een webinar over dit onderwerp, maar uiteindelijk krijgt iedereen in de stad ermee te maken. Daarom zetten we steeds meer in op actief het gesprek aangaan met inwoners uit de stad.”
Verbinding zoeken in coronatijd
“Het is een uitdaging om in contact te komen met de inwoners in coronatijd. Vlak voor de eerste lockdown hebben we nog een bijeenkomst georganiseerd in een school. We legden uit wat de plannen van de gemeente zijn in een wijk die in de toekomst aardgasvrij zal worden. Daarbij organiseerden we een markt waar mensen meer te weten konden komen over hoe ze hun huis goed kunnen isoleren en wat een warmtepomp is, bijvoorbeeld. Dat was fantastisch!
Zo’n bijeenkomst kan nu helaas niet. Daarom zetten we nu vaker webinars in. Verder blijven we via de plaatselijke krant, huis-aan-huisbrieven, de speciale website www.amersfoortduurzaam.nl en onze nieuwe online Amersfoort Duurzaam nieuwsbrief updates geven. In mijn rol moet je altijd blijven nadenken hoe je zo veel mogelijk mensen kunt bereiken.”
Blijf ontwikkelen
“Ons vakgebied verbreedt zich steeds meer; het is cruciaal van alle facetten wat te weten en up-to-date te blijven. Het is enorm belangrijk om je te blijven ontwikkelen in het communicatievak. Helemaal als interim-professional. Zo kun je bij elke organisatie waar je werkt dat beetje extra geven.
Mijn tip aan communicatieprofessionals is om met elkaar te blijven spreken over het vakgebied. Deel goeie voorbeelden en help elkaar. Ik moedig professionals die met mij willen sparren aan contact te zoeken. Iedereen mag mij daarvoor benaderen, daar maak ik graag tijd voor vrij!”