Het hoger onderwijs is een dynamische en complexe omgeving om als communicatiemanager in te werken. De diversiteit aan doelgroepen, de verschillende belangen en het snel en effectief kunnen reageren op crisissituaties zijn nog maar het topje van de ijsberg. Maar waar uitdagingen zijn, is Helmi Geeve op de juiste plek! Helmi pakt als Directeur Marketing en Communicatie bij de Erasmus Universiteit Rotterdam met haar ruime ervaring in het onderwijs de uitdagingen graag met beide handen en veel succes aan.
Helmi denkt dan juist: ‘dat vind ik wel tof, want ik ga het gewoon anders doen.’ En zo vormde haar carrière zich met een breed scala aan verschillende organisaties. Van 10 jaar in de commerciële dienstverlening naar ruim 15 jaar binnen het hoger onderwijs. Soms in vaste dienst, maar ook vaak als interim-manager.
Na 10 jaar als zzp’er gewerkt te hebben met haar eigen bedrijf Rep & Roer, wilde Helmi eigenlijk niet meer in loondienst. Maar het Rotterdamse merk Erasmus University sprak haar enorm aan, aangezien ze zelf uit 010 komt. ‘Ik keek altijd al met bewondering naar het merk. Dus toen die kans voorbijkwam, dacht ik: waarom niet? En er zat ook een mooi doel aan vast, namelijk hoe we het marketing- & communicatiedomein over de hele universiteit kunnen professionaliseren en beter kunnen laten samenwerken. En het merk binnen en buiten Nederland versterken. Dit soort mooie opdrachten doe ik heel graag. En is fijn dat het in Rotterdam is, echt een thuiswedstrijd voor mij.’
Doorzettingsvermogen in het onderwijs
De complexiteit van de onderwijsbranche maakt de functie voor Helmi uitdagend: ‘Ik heb twee jaar mijn vaders bedrijf in Oost-Europa geleid. Dat is makkelijk, want als jij dan zegt hoe we het gaan doen, is er weinig tegenstand. Bij zo'n ingewikkelde grote organisatie in het onderwijs is dat anders. Je moet doorzettingsvermogen hebben en weerbaar zijn om te kunnen overleven. Veel processen zijn soms onnodig ingewikkeld. Een beslissing is niet snel genomen. Zo duurde het wel 5/6 maanden voordat ik een communicatieprofessional mocht aannemen. Als je het dan toch voor elkaar krijgt en je doel bereikt, voelt dat fijn.’
Het onderwijs: reputatiemanagement, storytelling en woordvoering
Een reputatie van een universiteit is natuurlijk heel waardevol als je kijkt naar het belangrijke onderzoek dat gedaan wordt. Je moet daar goed en zorgvuldig mee omgaan. Door haar ervaring ziet Helmi ook alle ontwikkelingen in het onderwijs voorbijkomen. ‘Ik zie dat het momenteel veel meer gaat om reputatie. Juist door wat er in de wereld gebeurt. Dat heeft direct effect op de gang van zaken op de universiteit. Mensen hebben overal een mening over en er wordt verwacht dat jij als organisatie ook iets vindt. Je reputatie staat op het spel als je daar niet snel, handig en accuraat mee omgaat. Dus ik merk dat communicatie in de breedste zin veel belangrijker wordt.’
‘Daarom is investeren in storytelling en woordvoering heel belangrijk. Woordvoerders zijn van groot belang om het verhaal van een organisatie goed te kunnen vertellen. Het is een ingewikkeld vak: het verhaal vertellen, alle lagen van de organisatie meenemen, intern & extern aan elkaar verbinden en dat goed overbrengen. Daarmee valt of staat die reputatie dan weer… En tegenwoordig is het ontzettend lastig om goede woordvoerders te vinden, die zijn veelgevraagd!’
Professionals in het onderwijs
Helmi weet als geen ander welke professionals goed bij de uitdagingen in het hoger onderwijs passen. ‘Organisatiesensitiviteit is erg belangrijk. Dat je snapt waar je je in begeeft en de omgeving waarin je werkt. Kunnen verbinden is daarom ook een belangrijke competentie. Krijg je mensen mee in jouw verhaal en dragen ze dat uit op de campus en verder? En natuurlijk moet je een enorm goede vakspecialist zijn. Je moet verder kunnen kijken dan je vak. Er zijn zoveel vormen van communicatie, dus je moet begrijpen hoe het werkt en wat er nodig is om een boodschap goed over te brengen.’
Samenwerking met Babbage Company
De samenwerking tussen Helmi en Babbage is al lang geleden ontstaan. ‘Ik moest bij een mbo-instelling, het voormalige ROC West-Brabant, in 2017-2018 een compleet nieuw marketing- & communicatieteam neerzetten. Met nieuwe vakspecialisten, zoals data-analisten of een steengoede marketingmanager, die niet makkelijk te vinden zijn. Babbage heeft me uitstekend geholpen bij het vinden van zowel interim als vaste professionals.’ Ook in haar huidige functie bij de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft Helmi de expertise van Babbage ingeschakeld voor het versterken van haar team met tijdelijke en vaste professionals. Een samenwerking die blijft bloeien.
‘Monique van Vliet en ik kennen elkaar nu al zo lang. Dan weet je wat je aan elkaar hebt. En als ik iemand zoek, dan hoef ik maar even te bellen. Zelfs als ik nog niet eens een goede functieomschrijving heb, dan weet Monique al wat ik nodig heb. Hoe fijn is dat? En dan heb ik ook nog eens keuze uit een aantal goede mensen. Het is heel fijn om elkaars expertise in te zetten: ik dat van hen en zij dat van mij. Zo heb ik voor Babbage een masterclass gegeven over personal branding.’
“Snelheid, accuratesse en klantgerichtheid zijn echt kenmerkend voor Babbage. En daar hou ik heel erg van. En natuurlijk vakkennis. Jullie weten echt wat er in de markt en in het vak speelt en weten daar de goede mensen aan te koppelen.”