"Met de feedback van Babbage Company leverde ik een goede motivatie aan en werd ik uitgenodigd."
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Aartje van Houten, Communicatieadviseur (a.i.) bij Nationaal Archief.
Hoi Aartje! Hoe ben je in de communicatie/marketing terecht gekomen?
“Van jongs af aan heb ik al een passie voor communicatie. Ik was op één of andere manier altijd bezig met stukjes schrijven. Ook had ik zo’n My First Sony waarmee ik radioprogrammaatjes maakte en op de lagere school maakte ik altijd het schoolkrantje. Dat ik de communicatie in wilde was eigenlijk geen grote verrassing.
Ik ben HBO Communicatie gaan studeren in Utrecht en werd na mijn afstuderen gevraagd te komen werken bij een van de stageadressen. Ik vind de psychologie achter de communicatie heel interessant. Hoe het zenden en ontvangen werkt, hoe intenties werken, hoe woordgebruik werkt... heel fascinerend.”
Je doet nu een proect bij Nationaal Archief. Kun je daar iets over vertellen?
“Bij Nationaal Archief doe ik de implementatie van het intranet. Het gaat om een social intranet, alle medewerkers zijn naast ontvanger ook zender. Samen met een stagiaire heb ik de organisatie en de communicatiecollega’s daarin meegenomen. Verder doe ik veel vliegende keep-werk voor het communicatieteam. Ik heb de zakelijke social mediakanalen onder mijn hoede en het is bedoeling dat ik binnen de huidige opdracht een social media monitoring tool ga implementeren."
Welke invloed heeft corona op jouw opdracht?
“Het is moeilijk een intranet te implementeren als iedereen thuis zit. Ik heb vaker intranetten geïmplementeerd en mensen voelen zich daar over het algemeen heel erg betrokken bij. Een vraag die veel gesteld wordt, gaat over het archiveren van het oude intranet. Heel toepasselijk voor het Nationaal Archief. Persoonlijke ondersteuning is heel belangrijk na zo’n implementatie. Ik wil mensen persoonlijk kunnen spreken. Nu ontbreekt het echte contact, alles gaat via de telefoon of computer. Je kan niet goed inspelen op wat er leeft aan de andere kant van het beeldscherm. Gewoon even langs lopen met een kopje koffie werkt gewoon beter. Dat vind ik wel lastig.”
Wat zijn jouw ervaringen met Babbage Company?
“Ik ben benaderd door Celine. Zij zei: “Ze hebben een hele leuke opdracht bij het Nationaal Archief. Ik weet niet of dat wat voor jou is? Ik denk dat het bij je past.” We hebben toen samen gekeken naar de functie en ik vond het heel uitdagend. Ik houd enorm van actie en reuring en als er een plek is met actie, is het wel bij het Nationaal Archief. Er zit veel actualiteit in het verleden.
Babbage helpt je goed voor te bereiden op het gesprek, dat heeft Celine met mij gedaan. Met haar feedback leverde ik een goede motivatie aan en ik werd uitgenodigd! Na het gesprek wilde ik Celine meteen bellen, even terugkoppelen dat ik zo enorm zou balen als dit niet doorging. Maar Celine zei direct: 'ik heb goed nieuws, ze belden me net om te zeggen dat ze met je verder willen'."
Wat wil je andere marketing- en communicatieprofessionals mee geven?
"Ik haal zelf heel veel voldoening uit meedenken over de strategie en daarna het uitvoeren. Mijn advies aan vakgenoten is: zorg dat je weet wat je adviseert door de uitvoering te blijven beheersen. Alles is leuk en interessant aan communicatie. Als je een mooie mix van vaardigheden beheerst, maakt dat je tot een betere adviseur. Je moet je brein lenig houden om te kunnen blijven schakelen tussen uitvoering en advies.”