"In de aanloop naar het gesprek met de gemeente dacht Babbage Company met me mee over wat mij de juiste persoon voor deze opdracht maakt."
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Lior Sela, Junior Communicatieadviseur (a.i.) bij de Gemeente Almere.
Hoi Lior, hoe ben jij in het communicatievak beland?
“Een jaar geleden rondde ik de master Politieke Communicatie af aan de UvA. Tijdens mijn studie streefde ik er altijd naar om ‘later’ een rol te spelen in het verbeteren van communicatie tussen overheidsorganen, burgers en bedrijfsleven. Mijn eerste werkervaring (stage) bij de overheid heeft me daarin versterkt. Na bijna twee jaar vooral aan communicatie-onderzoek te hebben gewerkt - aan de UvA en bij een media analyse bureau in Amsterdam - was ik klaar voor een nieuwe uitdaging!”
Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
“Ik kende Babbage Company nog niet, maar kwam door mijn zoektocht op LinkedIn met zoektermen als ‘communicatie’ ‘ junior’ ‘expert’ ‘ adviseur’ ‘medewerker’ ‘overheid’ terecht bij een Babbage-vacature van ‘Junior Communicatieadviseur (Overheid)’. In deze rol kom ik in dienst bij Babbage Company en ik word gedetacheerd op projecten. Die afwisseling lijkt me erg leuk! Na me te hebben ingelezen en een hele fijne klik te voelen na het eerste kennismakingsgesprek, wist ik dat ik er voor wilde gaan. De consultants van Babbage dachten meteen met me mee, bijvoorbeeld over hoe ik mijzelf het best kon presenteren en wat voor trainingen ik als junior nog zou kunnen volgen. Deze persoonlijke en betrokken aanpak sprak me zo enorm aan, dat ik in dienst ben getreden.”
Hoe ben je bij de Gemeente Almere terecht gekomen?
“Begin augustus werd ik al gebeld dat er een mooie opdracht bij de gemeente Almere lag als junior communicatieadviseur op het thema Werk en Inkomen & Armoedebestrijding. Omdat ik eerder een communicatiestage heb gelopen bij de Gemeente Amsterdam voor een vergelijkbare portefeuille en hier veel affiniteit mee heb zagen we een mooi bruggetje. Een eerste opdracht binnenhalen als junior kan soms uitdagend zijn, omdat je nog niet zoveel ervaring hebt in het vak. In de aanloop naar het gesprek met de gemeente dacht Babbage op alle fronten met me mee over wat mij de juiste persoon voor deze opdracht maakte. Ik las me in over de organisatie, het coalitieakkoord, de verschillende portefeuilles en bereidde voorbeelden voor van mijn ervaringen op de verschillende gevraagde werkzaamheden en competenties. In het gesprek met de gemeente gaf ik eerlijk aan dat ik als junior nog niet zoveel ervaring had als adviseur en heb ik me gefocust op de kennis die ik had opgedaan bij de gemeente Amsterdam. Zo deelde ik succesverhalen en interessante communicatie ‘insights’ die ik had opgedaan bij zowel de gemeente als bij eerdere werkgevers. Een paar dagen na het gesprek kreeg ik te horen dat ik kon starten in Almere!”
Babbage Company dacht meteen met me mee, bijvoorbeeld over hoe ik mijzelf het best kon presenteren en hoe ik mezelf via o.a. training & opleiding als junior snel verder kan ontwikkelen!
Wat maakt deze opdracht direct aantrekkelijk voor jou?
“Deze opdracht is heel gevarieerd en ik krijg als junior al veel eigen verantwoordelijkheid, waardoor ik nu al veel geleerd heb. Zo geef ik communicatieadvies aan beleidsmedewerkers van Werk & Inkomen, mag ik projecten van A tot Z uitvoeren (in overleg en samenwerking met de senior adviseurs natuurlijk), werk ik mee aan HRM-communicatie en draai ik af en toe mee als online analist in de Nieuwskamer van de gemeente.”
Hoe ben je gestart in deze opdracht?
“Mijn belangrijkste uitdagingen bij deze opdracht zijn op dit moment om me zo goed, snel en efficiënt mogelijk wegwijs te maken binnen deze voor mij nieuwe organisatie. Almere heeft een grote communicatie-afdeling die onder andere bestaat uit adviseurs, woordvoerders en een redactieteam. Het hielp mij enorm om in de eerste weken zo veel mogelijk kennismakingsgesprekken met collega’s in te plannen, waarbij ik ze beter leer kennen en begrijp wat hun expertise en focuspunten zijn binnen de organisatie. Ook is het fijn om er op deze manier achter te komen op welke punten ons werk overlapt en hoe we precies samen gaan werken.”
Wat kan jij andere junior (interim) professionals als advies meegeven?
“Wees niet verlegen en spreek collega’s aan, plan kennismakingsgesprekken in en wees open en toegankelijk! Onthoud goed dat jij niet alleen leert van jouw collega’s maar dat je zelf als ‘nieuweling’ ook veel te bieden hebt door bijvoorbeeld je frisse blik en ervaringen bij andere organisaties!"