Wakker je creatieve vlam aan

Is mijn kop H1? Staan er voldoende zoekwoorden in mijn tekst? Voldoet mijn blog aan het juiste format? Online teksten worden steeds meer geoptimaliseerd. Hoe blijf je creatief wanneer je tekst aan allerlei regels moet voldoen? We bellen met schrijftrainer en creatief denker Dolf Weverink. ‘Iedereen heeft een creatief vlammetje in zijn hoofd, maar dat moet je op een goede manier aansteken.’

 

Stel vrolijke vragen

Vrolijk en enthousiast zoals altijd begint Dolf het gesprek. ‘Ik vind het heel normaal, het is blijkbaar wie ik ben’, antwoordt hij wanneer ik vraag hoe hij zo positief blijft. ‘Ik denk dat verwondering heel belangrijk is. Stel je oordeel uit en kijk eerst naar wat er is. Stel vrolijke vragen en bekijk het eens van een andere kant.’

Je ergens over verwonderen, nieuwgierig zijn, interesse tonen, vragen stellen: Je kan op veel verschillende manieren je creativiteit prikkelen. Toch merkt Dolf dat er de afgelopen jaren minder ruimte is voor creatief denken. Meer en meer ligt de focus op formats, optimalisatie en customer journeys.

 

De humor is verdwenen

Het meest vervelende vindt hij dat in veel bedrijven humor is verdwenen. ‘Er wordt veel meer op veilig gespeeld. Ja het is belangrijk zoekmachines tevreden te stellen en online goed aanwezig te zijn, maar mijn mondhoeken moeten ook omhoog gaan wanneer ik een banner of uiting zie.’

In zijn klaslokaal ziet hij dat veel schrijvers geobsedeerd zijn door SEO. ‘Maar hierdoor wordt je creatieve vlammetje gewoon te klein. Het vlammetje in je hoofd moet je als het ware aanblazen. Dan verzinnen mensen gewoon hele leuke ideeën.’

Op zoek naar de lont

Hoe wakker je dat creatieve vlammetje weer aan? Neem het allemaal wat minder serieus! Dat antwoord lijkt voor de hand liggend maar… ‘In veel werkomgevingen is hier geen ruimte voor. Blijf spelen. Maak grapjes met collega’s, speel woordspelletjes, ga eens pingpongen, schrijf eens een zin op drie verschillende manieren…’, somt Dolf op.

In de trainingen die Dolf geeft, ga je nog een stapje verder. Tijdens de training visualiseren, concept & copywriting word je uitgedaagd over brandstories na te denken en leer je meer over strategische creativiteit. Je ontwikkelt een idee, een uiting, dat helpt om de problemen van je klant op te lossen zonder in clichés te vervallen.

Ook concept denken komt uitgebreid aan bod. ‘Tijdens de training stel ik deelnemers veel vragen. Zo ontwikkel je met zijn allen nieuwe inzichten en kennis. Daar zit het hele idee van concept in. Kijk er eens naar op een andere manier.’

 

Oefening

Zit je vanavond voor de buis? Dan heeft Dolf nog een leuke oefening voor je. ‘Neem nou reclameblokken. Zie je die nog weleens? Af en toe blijf ik gewoon de volle 7 minuten zitten en bekijk ik alles met aandacht. Dan ga ik vragen stellen. Hoe hebben ze dat gedaan? Goh, lollig. Ik beschouw de werkelijkheid als materiaal.’

 

De leergang Schrijven compleet

Een allround tekstschrijver die geen schrijfklus uit de weg gaat. Dat ben jij na de leergang Schrijven compleet. Naast visualiseren, concept en copywriting leer je creatief schrijven en begrijpelijk schrijven op taalniveau B1. Wil je meer informatie over deze voordelige combinatie trainingen? 

Lees meer

Stay up-to-date

Blogs and news

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!