“Als je mensen op een interactieve manier betrekt, raken ze ook geïnspireerd”
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Karin van Appeldoorn, Communicatieadviseur (a.i.) bij de Hogeschool van Amsterdam.
Van Toerisme naar Communicatie
“Oorspronkelijk heb ik Toerisme gestudeerd. Vervolgens heb ik ruim tien jaar in de commerciële dienstverlening gewerkt. Op een gegeven moment wilde ik iets anders gaan doen en mijn HBO diploma halen. Op mijn 28e ben ik, naast mijn fulltime baan, een HBO opleiding Communicatiemanagement in de avonduren gaan doen. Op mijn 32e haalde ik mijn HBO Communicatiemanagement.
Na eerst in loondienst ervaring op te hebben gedaan in de communicatie ben ik uiteindelijk als ZZP-er begonnen. Mijn eerste opdracht was als Marketing Coördinator bij een webshop in wellness-producten. Na dat project is het balletje gaan rollen. Ik heb voor verschillende werkgevers Marketing en Communicatieopdrachten gedaan. In 2018 kwam ik bij een middelbare school terecht en nu sinds maart ’20 via Babbage Company bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA).”
Informeren en inspireren
“Bij de HvA houd ik mij bezig met het nieuwbouwproject het Conradhuis, de nieuwe huisvesting voor onder andere de faculteit Techniek. Als Communicatieadviseur houd ik me bezig met het informeren en inspireren van verschillende doelgroepen, zoals medewerkers en natuurlijk studenten: de toekomstige gebruikers van het gebouw.”
Rondleiding via filmpje
“Studenten en medewerkers zijn nieuwsgierig naar dit nieuwe gebouw en willen er veel over te weten komen. Als communicatieafdeling willen we inspelen op die informatiebehoefte. Het gaat om hele praktische zaken zoals hoe het eruit ziet en welke faciliteiten er zijn. Op dit moment is het nog abstract, omdat er alleen een paar betonnen muren staan. We hadden een mooi plan om het gebouw aan de studenten en medewerkers te laten zien, maar corona gooide roet in het eten. We kunnen nu niet zeggen: ‘kom naar de bouw, dan kunnen we een rondleiding geven’, dus gaan we met een filmpje toch een soort van rondleiding maken zodat iedereen kan zien hoe het eruit ziet.”
In gesprek met de doelgroepen
“De architect maakt een ontwerp en deelt zijn visie op het ontwerp en doelgroepen van het gebouw. Om toekomstig gebruikers te betrekken en te enthousiasmeren worden artist impressions gebruikt die een impressie geven van het gebouw. Op het moment dat er een definitief ontwerp (DO) van het casco ligt, gaat men met de gebruikers aan de slag met de inrichting en het interieur. De interieurontwerper is nu bezig met nieuwe artist impressions om een inkijkje in het gebouw te geven. Hiermee en met zo’n filmpje op de bouw probeer je het tot leven te laten komen.”
Begrijpelijk voor iedereen
“Als Communicatieadviseur vertaal ik een complex bouwproject naar de eindgebruiker. Als afdeling Communicatie zijn wij druk bezig met onderzoeken en enquêtes onder medewerkers. Hoe maken zij nu gebruik van de gebouwen? Hoe zouden ze dat graag willen doen? Op deze manier bieden we perspectief, laten we zien waar we mee bezig zijn en betrekken we hen in het proces. Dat vind ik belangrijk aan communicatie: je doet het nooit alleen, altijd met elkaar.
Normaal gesproken laat je iemand de gevel zien, nu moet dat met een foto. Daar proberen we wel een zo breed mogelijke doelgroep mee te bereiken door gebruik te maken van verschillende kanalen. Er verschijnen artikelen over de voortgang van de bouw voorzien van foto’s en filmpjes. Zo proberen we iedereen erbij te betrekken. Ik denk dat als je mensen op een interactieve manier betrekt, dat ze dan ook geïnspireerd raken.”
“Babbage Company belde af en toe of er nog dingen waren die zij konden doen voor mij”
Menselijk contact
“Door de coronamaatregelen ben ik nog nooit bij Babbage Company op kantoor geweest en heb nog niemand van jullie in het echt gezien. Door het online contact voelt dat afstandelijker, al moet ik zeggen dat ik met Eline en Monique prettig contact heb. Zij hebben de gesprekken met de Hogeschool van Amsterdam begeleid en bellen geregeld voor een update, zo komt het contact toch iets dichterbij.”
'Blijf je ontwikkelen'
“Het advies wat voor mij altijd heel erg heeft gewerkt is: heb interesse en blijf je ontwikkelen. Enerzijds is dat leuk voor jezelf. Je blijft je ontwikkelen en blijft op de hoogte van trends en ontwikkelingen. Anderzijds ontmoet je veel mensen uit je vakgebied die hun eigen ervaringen meenemen. Dan kom je ook in aanraking met andere perspectieven, daar leer je altijd van. En daarom ben ik ook fan van de Babbage Academy!”