Al ruim 25 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en content professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Susanne Afman, Senior Communicatieadviseur bij Babbage Company en werkzaam bij het Inhouse Bureau voor Communicatie en Content.
"Je kunt pas adviseren over iets, als je het zelf hebt kunnen voelen en ervaren."
Waarom heb je destijds voor het communicatievak gekozen?
Susanne begint haar verhaal met een glimlach. "Mijn passie voor communicatie begon al vroeg. Als kind was ik al bezig met het maken van mijn eigen krantjes en boekjes." Na haar sociale studies besloot ze verder te gaan met communicatiewetenschap, met een speciale interesse in politieke communicatie en voorlichting. "Voorlichtingscampagnes hebben altijd al een bijzondere aantrekkingskracht op mij gehad".
Je begon je loopbaan in de uitvoer van het communicatievak, toch?
"Ja, dat klopt, en ik denk dat dat heel goed is," antwoordt Susanne. "Je moet snappen hoe de basis werkt, hoe kanalen werken. Erachter komen wat ook níet werkt. En dat leer je alleen maar in de praktijk." Ze benadrukt het belang van praktijkervaring, vooral na een universitaire studie, waar stagelopen niet gebruikelijk is. "Je kunt pas adviseren over iets, als je het zelf hebt kunnen voelen en ervaren."
Hoe ben je vervolgens bij Babbage Company gekomen?
"Ik was op een gegeven moment klaar bij een stichting waar ik lang heb gewerkt na mijn studie," vertelt Susanne. "Het was een redelijk platte organisatie waar ik het enorm naar mijn zin heb gehad. Het was namelijk ook een creatieve speeltuin. Maar ik was wel uitontwikkeld." Na verschillende gesprekken met bureaus, waaronder Babbage, voelde Susanne zich aangetrokken tot de eerlijkheid en oprechtheid van Babbage Company. "Ik kon me vinden in hun advies om eerst bij een grote club vast in dienst te gaan en daarna eventueel te gaan interimmen."
Susanne & McDonalds
"Ik kon via Babbage Company bij McDonalds aan de slag," vertelt Susanne. "Het was een pioniersrol op de HR-afdeling om McDonalds als werkgever op de kaart te zetten. De arbeidsmarkt was extreem krap en het werkgeversmerk moest opnieuw ontwikkeld worden. Van strategisch inzicht tot concept, campagnes en website.” Susanne werd verrast door de maatschappelijke impact die McDonalds als grote jeugdwerkgever in Nederland heeft. "Ik voelde een echte drive. Het leek me een gave uitdaging en ik ging ervoor."
Na een aantal jaar stond een stevig Employer Branding fundament. “Ik had het geluk dat ik op dat moment door kon stromen naar een positie bij corporate communicatie. Daar werkte ik, samen met gedragswetenschappers, bijvoorbeeld aan campagnes in de strijd tegen zwerfafval. En deed ik alle spoedcommunicatie naar Franchisenemers en klanten in coronatijd.” Bijzonder vond ze het werken bij een merk dat iedereen kent. "Je bereikt zoveel mensen, zo kun je echt impact maken. En dat is meteen een parallel naar werken voor de overheid. Grote merken liggen net zo goed onder een publiek vergrootglas.”
Wat trok jou aan de Rijksoverheid?
Na het afronden van haar aanbevolen vlieguren bij een grote organisatie kon Susanne, met een rugzak vol ervaring, als interimmer aan de slag bij Rijkswaterstaat via Babbage. Daar lanceerde ze het nieuwe Employer Brand, een klus waarbij haar commerciele achtergrond goed van pas kwam. “Vanuit die ervaring kon ik Rijkswaterstaat echt iets brengen. Een ontvangergerichte blik, het toevoegen van effectmetingen aan campagnes of bureaus uitdagen op scherpe KPI’s. Dat resulteerde in een succesvolle campagne, waarbij we zelfs de kans kregen een prachtig tv-spotje te produceren. En zo’n 75% meer sollicitaties in campagneperiode realiseerden.” Ze beschouwde haar werk bij Rijkswaterstaat als een kans om deel uit te maken van iets groots en cruciaal voor Nederland en de infrastructruur. ‘’Rijkswaterstaat heeft zoveel interessant projecten en enorm gedreven medewekers, ik had hier geen idee van!’’
Rijksoverheid & het bedrijfsleven
Susanne's ervaring in zowel de publieke als de private sector heeft haar overtuigd van het potentieel van kennisdeling tussen overheid en bedrijfsleven. Krachtig vat Susanne haar visie samen: "De overheid kan van het bedrijfsleven leren hoe je informatie aantrekkelijk en goed overbrengt. En hoe je soms wat brutaler de aandacht vraagt. En omgekeerd kan het bedrijfsleven leren van de hoge ethische standaarden die de overheid hanteert." Ze gelooft sterk in de wisselwerking tussen beide werelden en de mogelijkheid om van elkaar te leren en elkaar te versterken.
Susanne geeft aan dat ze niet voor niets is gaan interimmen, en daarom na een tijd bij Rijkswaterstaat toch een nieuwe uitdaging wilde.
‘De overheid en het bedrijfsleven kunnen van elkaar leren.’
Het inhouse bureau van Babbage Company
Zo kwam het inhouse bureau van Babbage Company op haar pad, waar ze continu afwisseling heeft. "Ik zit nu op het inhouse bureau, een full-service communicatiebureau waar ik voor meerdere klanten tegelijk werk, ik zit hier helemaal op mijn plek." Ze straalt wanneer ze praat over haar werkzaamheden voor diverse klanten, waaronder de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost en Dienst Toeslagen. "Het is een dynamische omgeving waar ik echt mijn passie kwijt kan. Ik vind het best een luxe dat dit voor mij als interim consultant ook een mogelijkheid is.”
"Met ons netwerk en onze eigen communicatie- en contentspecialisten bieden we opdrachtgevers projectmatige full service op het gebied van communicatie en content. Het is te gek om klanten op deze manier te kunnen helpen met hun communicatievraag. Van analyse en strategisch advies, via concept en design naar het gewenste eindproduct."
"Het is een dynamische omgeving waar ik echt mijn passie kwijt kan. Ik voel me hier helemaal op mijn plek."
Wens voor het komende jaar
Mijn wens is om de huidige werkzaamheden en expertise van het full service bureau breder te verspreiden. Met ons team willen we zowel binnen als buiten de Rijksoverheid een waardevolle bijdrage leveren. Door beide kanten in onze portefeuille te hebben, kunnen we kennis heen en weer laten stromen en beide groepen vooruit helpen. Plus, de afwisseling vind ik heel leuk!
Wil jij ook als communicatieadviseur aan de slag bij ons inhouse bureau? Bekijk dan hier de vacature en solliciteer direct!