Professional in the Spotlights: René Teuwen, Manager Marketing en Communicatie (a.i.) bij Bazalt Groep

“Het gaat erom het gezamenlijk belang uit te leggen en daar draagvlak voor te krijgen”

Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: René Teuwen, Manager Marketing en Communicatie (a.i.) bij Bazalt Groep.

Hoi René, hoe ben jij in de communicatie terecht gekomen?

“Na mijn studie Management Science aan Boston University ben ik begonnen bij een verzekeringsmaatschappij. Ik merkte dat de reclamebureaus waar we mee werkten niet goed wisten wat een verzekering als product inhield en zich daar ook niet in verdiepten. Toen dacht ik ‘dat kan ik ook’ en ben ik een reclamebureau begonnen. In eerste instantie maakte ik alleen reclame voor verzekeringen, maar later oriënteerde ik me breder. Na achttien jaar had ik genoeg van reclame en ben ik me als marketing manager gaan richten op interimopdrachten. Vooral bij complexe zaken als fusies of overnames.” 

 

Kun je iets vertellen over je project bij de Bazalt Groep? 

“De Bazalt Groep is gevormd uit drie stichtingen. Deze drie stichtingen zijn de afgelopen jaren steeds meer onder de koepel van Bazalt Groep gekomen. De marketing en communicatie liepen daar op achter. Het was mijn taak de stichtingen beter samen te laten werken. Concreet houdt dit in dat alle betrokken partijen dezelfde content gebruiken zodat hetzelfde beeld van de Bazalt Groep overal naar voren komt. Dan hoeven de drie stichtingen niet elke keer zelf het wiel uit te vinden. Het moeilijke is dat mensen een geschiedenis hebben met die bepaalde stichting waar ze voor werken. Het omschakelen van die kleinere stichtingen naar werken vanuit een grotere koepelorganisatie vraagt energie. Het is een onzekere periode voor medewerkers waarin ze houvast nodig hebben die er niet altijd is. Als manager probeer je dan rust te creëren.”

 

Was dat ook de uitdaging voor jou?

“Voor mij is het een stimulans de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dat medewerkers van elkaar leren en ook werk van elkaar overnemen. Bij de Bazalt Groep was het voor mij interessant omdat de communicatieafdeling heel sterk was, maar de marketingkant iets minder sterk. Het is dan uitdagend om mijn marketing-ervaring te vertalen naar communicatie-doelen, zodat marketing en communicatie beter op elkaar aansluiten. 
De Bazalt Groep adviseert het onderwijs, ik vind dat je dan ook zelf onderzoek moet doen. We hebben een onderzoek ingezet naar kansengelijkheid onder kinderen in het onderwijs en dat is nu in volle gang. Het onderzoek gebruiken we als bindmiddel in de communicatie: de gehele organisatie gebruikt dezelfde communicatiematerialen en beelden in het traject. Het gaat erom het gezamenlijk belang uit te leggen en daar draagvlak voor te krijgen.”

 

Wat is de Invloed van corona op jouw werk geweest?

“Corona betekende een setback, voor mij persoonlijk en voor het project. Ik kreeg corona toen ik een maand bezig was. Daardoor ben ik een tijd uit de running geweest en trad er vertraging op. Begin juni begon het project te lopen. Het was toen rustiger qua corona en je kon ook weer gewoon op kantoor komen. Een aantal andere collega’s waren net als ik nieuw in de organisatie. Om als nieuwe medewerker snel informatie en kennis over de organisatie te krijgen is het essentieel om weer naar kantoor te kunnen gaan.” 

“Het menselijke contact is een van jullie sterke punten.”

Wat zijn jouw ervaringen met Babbage Company? 

“Ik heb hele goede en leuke ervaringen met Babbage Company gehad. Op LinkedIn werd ik door Iwein benaderd met de vraag of deze opdracht niet wat voor mij was, dat was voor mij de eerste keer. Wat ik heel erg waardeerde is dat hij meteen goed inschatte dat deze opdracht bij de Bazalt Groep bij mij paste, dat had hij goed ingeschat. Jullie zijn een leuke club en als jullie nog eens iets hebben, hoor ik het graag! Het persoonlijke contact is een van jullie sterke punten.”

 

Heb je een advies voor andere marketing- en communicatieprofessionals?

“Als je doelgroepen goed kunt omschrijven, dan weet je ook hoe je ze kunt benaderen. Het is heel bevredigend je doelgroep gericht te zoeken en aan te spreken, dat geeft ook een kick in de organisatie. Het wordt dan meer een marketingbenadering van communicatievraagstukken: een hele heldere omschrijving van wie je wilt bereiken, wat je ze aanbiedt en hoe je daarover communiceert. Het wordt dan meer een marketingbenadering van communicatievraagstukken. In een filmpje over een kruidenier op mijn site (www.reneteuwen.nl) laat ik zien hoe dat moet. Of beter: hoe het niet moet.” 

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step . Solliciteer nu!
In de serie Professional in the Spotlights hebben we vele verhalen. Leer bijvoorbeeld over de opdracht van Nathalie Roet, Senior Communicatieadviseur a.i. bij Gemeente Katwijk of check het verhaal van .Jeroen Duijvestijn, Senior Communicatieadviseur, Cultuur en Leiderschap a.i bij de Belastingdienst
Stay up-to-date

Blogs and news

Interested in working together?

Don't you have an account yet?
Create one instantly!

Sign up!