“Het brede takenpakket zorgt ervoor dat iedere dag anders is”
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Lycke van Leusden, Communicatiespecialist bij de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH).
Hoi Lycke, hoe ben jij in de communicatie terecht gekomen?
"Op de middelbare school moest ik natuurlijk een vervolgopleiding kiezen. Ik wilde graag iets creatiefs doen, ook op aanraden van mijn kunstdocente. In eerste instantie wilde ik ckv-docent worden, maar dat was mij toch iets teveel creatief bezig zijn. Mijn moeder sprak toen iemand op een personeelsavond van mijn vaders werk en die had net de opleiding Communicatie Creatief afgerond. Toen mijn moeder de naam van de studie vertelde, was al ik al meteen enthousiast! Vooral de combinatie van het zakelijke en het creatieve trok mij aan. Je gebruikt je creativiteit voor iets heel concreets."
Je werkt nu bij de Veiligheidsregio Haaglanden. Hoe ben je daar begonnen?
"Op mijn vorige werk werd mijn tijdelijke contract helaas niet verlengd. Ik was hoogzwanger en besloot dat het na de komst van mijn dochter tijd werd om naar iets anders te kijken. Nog voordat zij werd geboren heb ik mijn profiel op LinkedIn op ‘beschikbaar’ gezet. Mijn dochter was nog maar een paar weken oud toen ik werd benaderd door Babbage Company voor deze functie en ik dacht gelijk: ‘dit is wel echt heel gaaf’. De overheidswereld trekt mij aan, ik wil iets maatschappelijks doen."
Wat maakt het werk uitdagend voor jou?
"Het werk bij de Veiligheidsregio is heel divers. Binnen het team maken we een verdeling van de hoofdtaken. Ik houd me vooral bezig met de websites vrh.nl en haaglandenveilig.nl, zowel op technisch als inhoudelijk vlak. Ook werk ik aan het doorontwikkelen van de huisstijl, bijvoorbeeld voor infographics. Iedereen binnen het team moet overal op inzetbaar zijn. Zo’n breed takenpakket zorgt ervoor dat iedere dag anders is. Wat ik heel uitdagend vind, is het functioneel beheer van die websites, maar ook dat zou ik niet 100 procent van de tijd willen doen. Juist de afwisseling maakt het zo leuk."
Welke invloed heeft corona op jouw werk?
"Twee weken nadat ik hier begonnen was, begon de lockdown. Gelukkig heb ik wel een rondleiding door het gebouw gehad en heb ik de collega’s leren kennen. Daarna zat ik thuis te werken zonder direct contact met collega’s. Dat vond ik heel pittig, want de baby kon ook niet naar de kinderopvang. Op een gegeven moment mochten we weer op kantoor werken, zolang je maar afstand houdt, daar hebben we regels voor. Omdat wij een vitale organisatie zijn, is het belangrijk dat de bedrijfsvoering door kan gaan.
Bij de Veiligheidsregio krijgen wij natuurlijk veel vragen binnen van burgers en ondernemers over wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is en hoe ze bepaalde maatregelen moeten interpreteren. Dan is het aan ons om hen aan de juiste partij te koppelen."
Hoe ben je bij Babbage Company terecht gekomen?
"Het eerste contact met Babbage Company kwam nadat ik mijzelf beschikbaar zette op LinkedIn en Babbage contact met mij zocht. Ik vond het contact heel aangenaam, vooral omdat ik met een kleintje thuis zat en dan is het niet handig om vanuit Den Haag naar Amsterdam te komen voor een kennismakingsgesprek. Babbage begreep dit en we hebben bij mij in de buurt afgesproken om kennis te maken. Dat gesprek was heel leuk en daarna is het heel snel gegaan. Binnen twee weken heb ik mijn contract getekend. Dat sprak mij erg aan. Ook doet Babbage nu nog steeds veel moeite om het contact te onderhouden. Ze zijn heel betrokken, dat is echt een kracht van Babbage."
Is er iets wat je andere marcomprofessionals wilt meegeven?
"Het is belangrijk dat je jezelf bent en open en eerlijk laat zien wie je bent. Dat klinkt cliché, maar je moet uiteindelijk op een plek werken waar je niet hoeft te verbergen wie je bent. Niet elk soort organisatie wil het soort professional dat jij bent, dat is een belangrijke les is die ik zelf ook heb geleerd. Uiteindelijk gaat het ook om je werkplezier. Je kunt het meeste leren in een organisatie die goed bij je past."
“Babbage doet veel moeite doet om het contact te onderhouden, dat is echt hun kracht”