"Ik dacht: als de oorlog escaleert, is het goed dat ik al in het buitenland ben en mijn familie daar kan opvangen."
De Oekraïense Kateryna Lopushanska (26) begon vorig jaar via Babbage Company als marketingprofessional bij Caldic in Rotterdam. Ze ontvluchtte de oorlog, maar zag tegelijkertijd de carrièrekansen die Nederland bood. Kateryna: “When life gives lemons, make lemonade.”
“Voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak, was ik marketingmanager bij het Amerikaanse bedrijf Miatech. Het was mijn eerste baan na mijn studie Media en Communicatie op de Oekraïense Katholieke Universiteit in Lviv. Mijn liefde voor het marketingvak had ik ontdekt tijdens een semester studeren in het buitenland. De cursus ‘Digitale marketing’ op de universiteit in Boedapest was heel interessant. Bij Miatech heb ik ruim tweeënhalf jaar gewerkt. In het begin kon ik daar veel nieuwe dingen doen, maar ik had een groter bedrijf nodig om te kunnen blijven groeien.”
Raketaanval
“Ik woonde en werkte in Lviv, de hoofdstad van Galicië in het westen van Oekraïne. Toen de oorlog op 24 februari 2022 uitbrak, waren er ook in mijn stad raketaanvallen. Op een dag viel er een bom op een gebouw honderd meter naast het kantoor waar ik werkte en ben ik naar mijn ouders gevlucht. Zij wonen in een veiliger gebied vlak bij de Poolse grens. In het begin wilde ik het land niet verlaten, omdat mijn ouders graag wilden dat ik bleef. Op een gegeven moment dacht ik: als de oorlog escaleert, is het goed dat ik al in het buitenland ben en mijn familie daar kan opvangen.”
Expatjob.com
“Ik zocht een baan in Europa en solliciteerde in Portugal, Duitsland en Nederland. Hiervoor gebruikte ik de website expatjob.com. In Nederland werden duidelijk meer marketingposities in B2B-bedrijven aangeboden. Ook vond ik hier meer bedrijven met Engels als voertaal. De vacature marketing campaign manager bij Caldic, op de website van Babbage Company, sprak me meteen aan. Ik stuurde mijn cv naar Iris Nibbering [voormalig recruitment consultant bij Babbage, red.] en na een paar dagen hadden we een heel fijn gesprek over mijn achtergrond en werkervaring. Zij stelde me voor en niet lang daarna nodigde Caldic mij uit voor een sollicitatiegesprek.”
Vliegtuig
“Het eerste gesprek met de manager en een collega was online via Teams. Het voelde helemaal niet als een sollicitatiegesprek. Ik vond het vooral inspirerend, omdat we ervaring uitwisselden over ons vakgebied. Er was meteen een klik. Ik stelde zelf voor om het tweede gesprek live op het kantoor in Nederland te doen. Ik had een vriendin in Den Haag waar ik kon overnachten. Het was natuurlijk wel spannend, want reizen vanuit Oekraïne is nu ingewikkelder. Bij de Poolse grens moest ik uren wachten in de bus. Eenmaal in Polen nam ik het vliegtuig naar Eindhoven Airport.”
Recruiter
“Iris had me na het gesprek met Caldic uitgenodigd voor een lunch in Amsterdam. Zij heeft me tijdens het hele sollicitatieproces geweldig geholpen. Ik kreeg steeds advies bij het voorbereiden van de gesprekken. Ze bracht me ook in contact met andere migranten in Nederland, zodat ik hier makkelijker kon integreren. In augustus heb ik nog een keer met haar geluncht en we hebben nog steeds contact. Ze is altijd positief ingesteld en geïnteresseerd in hoe het met mij gaat. Ik vind dat Iris, maar ook mijn collega’s bij Caldic, super gastvrij en behulpzaam zijn.”
Caldic
“Begin juli ging ik bij Caldic aan de slag. Als vluchteling uit Oekraïne val ik onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van de Europese Unie. Mijn werkgever huurde een relocation bureau in dat mij hielp met al het papierwerk. Ook huurde Caldic acht maanden een appartement voor mij in Rotterdam. Eind deze maand eindigt het huurcontract, dus ik ben hard op zoek naar een nieuwe plek in Rotterdam of Den Haag. Gelukkig heb ik veel vrienden die zeggen: ‘Maak je maar geen zorgen, je kunt een tijdje bij mij wonen.'”
Marketingcampagne
“Bij Caldic ben ik marketing campaign manager op een nieuwe marketingafdeling. We proberen veel uit en zijn allemaal super enthousiast, waardoor het voelt als een startup. Ik hou me bezig met verschillende projecten, zoals lokale teams helpen om hun producten op de markt te brengen. Ik heb steeds contact met de salesmanagers van die producten. We doen een campagne met advertenties via LinkedIn, Google, email, websites. Caldic is een snelgroeiend wereldwijd bedrijf waar ik veel kan leren. Er zijn steeds nieuwe projecten waardoor ik me niet snel zal vervelen.”
Lemonade
“Ik hoop dat ik over een tijdje veilig terug kan naar Oekraïne, naar mijn ouders, zusje en andere familie. We facetimen bijna elke dag. Maar als het leven tegenzit, moet je er het beste van maken. 'When live gives lemons, make lemonade' is een mooi Engels gezegde. Ik krijg in Nederland veel kansen om carrière te maken. Mijn persoonlijke uitdaging is dat ik steeds meer verantwoordelijkheid durf te nemen voor grotere projecten. In deze tijd is het moeilijk om plannen te maken voor de toekomst, maar ik weet wel dat ik ooit een eigen marketingbureau wil beginnen.”
Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step. Solliciteer nu!
Lees meer verhalen uit de serie Professional in the Spotlights, zoals de opdracht van Lennart Wegewijs, Woordvoerder (a.i.) bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).