"Het is een gezonde combinatie van denken en doen, dat vind ik zo leuk aan dit vak."
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Nathalie Roet, interim Senior Communicatieadviseur bij de Gemeente Katwijk.
Hoi Nathalie, hoe ben jij in het communicatievak terecht gekomen?
"Na het VWO had ik twee opleidingen op het oog: de Hogere Hotelschool of Communicatiewetenschappen. Ik koos toen voor de Hogere Hotelschool vanwege het internationale aspect en de aantrekkelijke combinatie van reizen en gastvrijheid. Uiteindelijk heb ik de Hotelschool gecombineerd met de HEAO Commerciële Economie omdat ik marketing wilde gaan doen voor hotels. Via een afstudeerstage bij Golden Tulip ben ik in de Marketing & PR gekomen. Na een aantal jaar begon het te kriebelen en zocht ik de inhoudelijke uitdaging. Overheidscommunicatie blijkt breed en interessant te zijn en dat vond ik heel erg leuk. Sindsdien ligt mijn hart bij de publieke communicatie."
Je werkt nu via Babbage Company bij de Gemeente Katwijk. Wat doe je daar precies?
"De gemeente Katwijk heeft mij specifiek ingehuurd voor de projectlocatie Valkenburg. Dit project richt zich op integrale gebiedsontwikkeling op en rond het voormalig vliegkamp Valkenburg, tussen Katwijk en Wassenaar. Bij de meeste mensen is deze locatie bekend van de musical Soldaat van Oranje. Sinds het vliegveld gesloten is, is het een groot braakliggend terrein waar de komende jaar zo'n 5.600 woningen gebouwd gaan worden. De coördinatie van alle externe communicatie door alle partners die betrokken zijn bij dit project, valt onder mijn verantwoordelijkheid.
"De verbreding aan het begin van mijn carrière is heel waardevol geweest. Nu kan ik zelf keuzes maken in welke sector ik actief wil zijn."
Op dit project ben ik binnen Katwijk de enige communicatieadviseur. Een van de taken is woordvoering en persvoorlichting. Samen met de communicatieadviseur van het Rijksvastgoedbedrijf stel ik het gebiedspromotieplan op. Verder adviseer ik de projectleiders over participatie en zorg ik ook dat die participatie wordt uitgevoerd. Dat doen we via online of fysieke participatiebijeenkomsten. Dan kunnen bijvoorbeeld lokale organisaties en mensen uit de buurt kenbaar en bespreekbaar maken wat zij willen in hun omgeving. Dan inventariseer ik wat er nodig is bij zo'n bijeenkomst, wat de doelen zijn, wie daarbij moet zijn, wie we kunnen uitnodigen, hoe we dat organiseren, wat de aandachtspunten zijn en hoe we de uitkomsten terugkoppelen en beleggen.
In juni heb ik vanwege de coronamaatregelen met een communicatiebureau een webinar over het stedenbouwkundig raamwerk georganiseerd en begin oktober via Microsoft Teams een klankbordbijeenkomst over het kwaliteitsboek voor de gebiedsontwikkeling. Ik had zeker vertrouwen in de inhoud, maar of de techniek zou meewerken en of deelnemers zouden blijven meedoen, vond ik natuurlijk spannend maar dat verliep prima."
"Babbage Company is goed in staat om mensen persoonlijk te matchen en ze hebben interessante opdrachten."
Wat maakt dit werk uitdagend voor jou?
"Wat ik leuk vind is dat je met dit soort projecten heel dicht bij je doelgroepen staat. Zij wonen immers in de omgeving van het project waar ik de hele dag mee bezig ben. Verder geniet ik enorm van strategieën en actieplannen maken. Kijken wat de ontwikkelingen zijn waar we rekening mee moeten houden, waar de communicatiekansen en risico's liggen. Enerzijds het analyseren van wat er nodig is en wat er moet gebeuren, anderzijds het organiseren dat het ook echt gebeurt. Want ik ben ook graag betrokken bij de uitvoering, bijvoorbeeld om te zorgen dat het project goed in het nieuws komt. Het is een gezonde combinatie van denken en doen, dat vind ik zo leuk aan dit vak."
Wat is de invloed van corona op jouw werk?
"Mijn eerste werkdag was 25 maart en sindsdien ben ik een keer of acht naar Katwijk gegaan. Het meeste gebeurt vanuit huis. Dat gaat vanaf het begin prima maar ik mis het informele contact wel. Voor de gezelligheid maar ook omdat je normaal gesproken in de wandelgangen veel informatie uitwisselt. Het thuiswerken is vooral uitdagend bij het organiseren van bijeenkomsten. Er kan veel online, maar soms wil je werkvormen gebruiken die beter uitvoerbaar en meer inspirerend zijn als mensen fysiek aanwezig zijn."
Wat is jouw ervaring met Babbage Company?
"Regelmatig heb ik contact met Babbage Company, onder andere met Eline en Iwein. Dat persoonlijke contact waardeer ik enorm. In februari werd ik door Eline gebeld met de mededeling dat ze een heel leuke opdracht had bij de Gemeente Katwijk. Eerder had ik laten weten dat ik interesse heb in opdrachten die te maken hebben met bouw en infrastructuur. Dit past dus perfect! Het was ook erg snel voor elkaar. Babbage Company is goed in staat om mensen persoonlijk te matchen en ze hebben interessante opdrachten."
"Ik waardeer het persoonlijke contact met Babbage Company enorm."
Heb je advies voor andere marketing- en communicatieprofessionals?
"Ontwikkel je breed en zorg dat je van alle communicatiedisciplines het een en ander weet. Dat is én heel erg leuk, én belangrijk. Je kunt dan in de breedte adviseren. Later kun je dan specialiseren in één of twee sectoren. De verbreding aan het begin van mijn carrière is heel waardevol geweest. Nu kan ik zelf keuzes maken in welke sector ik actief wil zijn."