Deze keer: Arnoud van der Zaan, Senior Communicatieadviseur bij Omring
Hoi Arnoud! Hoe ben jij de communicatie ingerold?
“Ik heb Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) gestudeerd. Deze opleiding is heel erg gericht op televisie en nieuwe media. Toen ik afstudeerde was de kredietcrisis van 2008 net begonnen, dus was het heel lastig voor pas afgestudeerden om werk te vinden. Via mijn bijbaan bij de universiteit kwam ik intern op een communicatieafdeling terecht.”
Je werkt bij zorgorganisatie Omring via Babbage Company. Hoe ben je daar terecht gekomen?
“Ik heb een jaar of tien in verschillende communicatiefuncties bij de UvA gezeten. Ik was toe aan iets anders, maar had nog niet concreet bedacht wat ik wilde. Wel wist ik dat ik communicatie wilde doen in een ander vakgebied dan het hoger onderwijs. Juist op dat moment benaderde Iris van Babbage Company mij en toen is het balletje gaan rollen.”
Wat houdt jouw functie als Senior Communicatieadviseur in?
“Het is een hele veelzijdige functie, waarbij ik me op corporate niveau bezig houd met interne en externe communicatie. Naast losse projecten heb ik een aantal interessante dossiers in mijn takenpakket, zoals innovatie, duurzaamheid (MVO) en goed werkgeverschap (medewerker op 1).
Daarnaast werken we op dit moment aan een vernieuwde strategie. Er is namelijk steeds meer vraag naar goede zorg met steeds minder mensen die in de zorg werken vanwege de vergrijzing en een krapper wordende arbeidsmarkt. Bij Omring zijn we daarom bezig een nieuwe strategie te ontwikkelen waarmee we ook in de toekomst nog steeds goede zorg kunnen leveren.
Bijvoorbeeld door het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen, zodat we met minder mensen dezelfde zorg kunnen verlenen. Mijn team vertelt het nut en de noodzaak van onze aanpak aan de medewerkers en wat het voor hen betekent. We willen de hele organisatie mee krijgen in die verandering. Dat is echt een leuke uitdaging om op corporate niveau over mee te denken.”
Wat voor nieuwe kennis doe je op bij Omring?
“Een van de redenen waarom ik hier aan de slag ben gegaan is omdat het voor mij een hele nieuwe sector met andere werkzaamheden is. Bij de universiteit en hogeschool lag het zwaartepunt op interne communicatie. Nu doe ik ook corporate communicatie. Dat maakt mij uiteindelijk een completere communicatieadviseur.
Persvoorlichting had ik nog nooit zoveel gedaan zoals ik dat nu bij Omring doe. Als er een vraag uit de media komt, formuleer ik samen met de Raad van Bestuur een antwoord dat journalisten kunnen gebruiken. Daarbij is het belangrijk zaken in perspectief te plaatsen door het met landelijke ontwikkelingen te vergelijken of context bij een probleem te geven.
Wat maakt het werk bij Omring zo leuk voor jou?
“Ik vind zelf een van de leuke dingen van communicatiewerk om ingewikkelde dingen begrijpelijk te maken. Dus collega’s enerzijds helpen hun boodschap goed door te vertellen bij iets wat hun doelgroep betreft, maar ook te kijken wie die doelgroep dan is en wat zij willen weten.
Omring richt zich heel erg op goed werkgeverschap. In 2020 zijn we verkozen tot beste (thuis-)werkgever door mobiliteitsplatform Zo Werkt Het, omdat wij veel geïnvesteerd hebben in het welzijn van onze medewerkers.
Het is heel belangrijk steeds uit te dragen dat wij goed werkgeverschap belangrijk vinden en dat ook aan onze collega’s laten zien. Onze medewerkers voelen zich daardoor gewaardeerd en zien dat ze bij een gewaardeerde werkgever werken. Daar zijn we communicatief best druk mee.
Een tijd terug hadden we bijvoorbeeld de ‘All You Need Is Love’-caravan die langs alle Omring-locaties ging. Medewerkers konden een boodschap voor elkaar achter laten om zo hun waardering naar elkaar toe uit te spreken. Om even een hart onder de riem te steken, sturen we af en toe leuke kleinigheidjes naar medewerkers.
Hoe heeft Babbage Company jou geholpen?
“Iris benaderde mij voor deze functie en het sprak me aan. Dat is eigenlijk primair de reden om met Babbage Company in zee te gaan. Ik heb met Iris gespard, zij kende de organisatie via andere trajecten. Het is fijn om wat achtergrondinformatie te hebben. Dat gaf een goed gevoel.“
Welk advies wil je nog meegeven aan andere communicatieprofessionals?
“Durf uit je comfortzone te gaan en een stap te nemen op een gebied dat je niet kent. Het is makkelijk om door te gaan op wat je al kent, maar ik kan het iedereen aanraden om eens te gaan werken in een andere sector. Je leert dan hele andere vaardigheden en je kunt jezelf blijven uitdagen. Dat vind ik zo leuk van deze stap in mijn carrière.”