“De kers op de taart was echt wel de opkomst”
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights niet één maar twee professionals: Angelique Bergers en Jade Wissink. Zij waren de communicatieregisseurs bij de Tweede Kamerverkiezing 2021. Door corona verliep deze verkiezing heel anders dan we gewend waren. Samen met het communicatieteam van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) leidden zij de communicatie rond deze verkiezing in goede banen.
Angelique Bergers in het kort
Angelique: “Ik begon mijn carrière als communicatieonderzoeker en later als communicatieadviseur bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Na een aantal jaar bij het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte ik de overstap naar de kant van de communicatieadviesbureaus. Zo werkte ik voor BIKKER Communicatie en B&A Groep Beleidscommunicatie.
In 2001 ben ik – samen met mijn echtgenoot – de vennootschap Haverkamp en Bergers Project Communicatie begonnen. Sindsdien werk ik met heel veel plezier als ZZP’er voor Rijksoverheid, uitvoeringsorganisaties, kennisinstituten en gemeenten.”
Jade Wissink in het kort
Jade: “Ik ben mijn carrière begonnen als communicatieadviseur voor grote infrastructurele projecten bij Rijkswaterstaat. Daarna werkte ik als teammanager bij de gemeente Amsterdam met een team ingenieurs aan grote bouwprojecten in de stad. Vlak voordat corona uitbrak ben ik bij Amsterdam gestopt omdat ik weer als zelfstandige terug het communicatievak in wilde. En heb ik samen met een partner The Inclusion Studio opgericht, om organisaties te helpen met diversiteit en inclusie vraagstukken.
Over deze opdracht bij BZK als Communicatieregisseur voor de Tweede Kamerverkiezing heb ik wel even getwijfeld, ik wist dat het een bijzondere verkiezing in een hectische tijd zou worden. Maar ik ben blij dat ik er voor gegaan ben: het was zo’n mooie opdracht en heel maatschappelijk relevant. Zulke projecten trekken mij heel erg.”
‘Your mission, should you choose to accept it’
Angelique: “Begin november 2020 kwamen Jade en ik binnen om de communicatie over de Tweede Kamerverkiezing van 2021 te helpen organiseren. Een Tweede Kamerverkiezing is normaal redelijk voorspelbaar qua communicatie, je kan zo een draaiboek uit de kast trekken. Door het coronavirus was alles nu anders. De aanpassingen die daarvoor nodig waren, moesten worden geregeld in twee tijdelijke wetten. Daardoor konden we pas in december 2020 echt van start met de voorbereiding van de communicatie.”
Jade: “Iedereen die wilde stemmen moest dat zo veilig mogelijk kunnen doen, daar lag de focus. Zo werd in de tweede tijdelijke wet geregeld dat er twee extra dagen kwamen waarop mensen vervroegd konden stemmen, vooral mensen die tot de risicogroepen behoorden. Ook konden kiezers van 70 jaar en ouder per brief stemmen. We wilden – ondanks corona - zorgen voor inclusieve verkiezingen, waar iedereen de mogelijkheid had zijn of haar stem uit te brengen.”
“Iwein stuurde mij een berichtje of ik interesse had in dit project. Daarom ben ik met Babbage Company in gesprek gegaan”
De rol van Babbage Company
Angelique: “Half oktober 2020 vroeg mijn man wat ik een leuke vervolgopdracht zou vinden. Hij wist wel wat: de communicatie rond de Tweede Kamerverkiezing in 2021. Ik schoot in de lach: ik zei dat ze daar natuurlijk allang mee bezig waren en dat het anders wel een beetje aan de late kant zou zijn…
Een week later benaderde Babbage Company mij met de vraag of deze opdracht niet iets voor mij was. Toeval bestaat niet en dit was zo’n unieke opdracht, die maak je zelden mee. Dus ging ik met jullie in gesprek.”
Jade: “We hebben tijdens het project niet veel contact met jullie gehad, daar hadden we het gewoonweg te druk voor met ons werk! De attenties die jullie sturen vind ik wel heel fijn: Iwein die via de app een steuntje in de rug geeft, een bos bloemen, een fles wijn… We voelden echt dat jullie aan ons dachten!”
Opstarten van het project
Jade: “Het was echt ‘building a plane while flying it’. Op het moment dat wij begonnen, stond er nog geen communicatieteam en de tijd drong. We hebben toen een team geformeerd met de verschillende communicatiespecialismen die we nodig hadden voor de communicatie rond deze verkiezing.
Angelique: “Daarbij werkten we heel nauw samen met het projectteam Verkiezingen van beleid. Zij hadden vertrouwen in Jade en mij omdat we ons de inhoudelijke materie steeds snel eigen maakten. Daardoor hadden we aan een half woord genoeg en konden we steeds snel schakelen en bijstellen waar nodig. Dat was ook hard nodig, gezien de actualiteit en de turbulentie die we onderweg soms tegenkwamen.
Jade: “We hebben meteen aan het begin een startbijeenkomst met het communicatieteam georganiseerd. Dat werkte goed, net als de wekelijkse stand-ups. Ook maakten we tweewekelijkse teammails met een terugblik wat er gedaan was en een vooruitblik van wat er stond te gebeuren. Dat hielp de verschillende communicatiespecialisten zich onderdeel te laten voelen van het team.”
Resultaten en learnings
Angelique: “Een van mijn eerste vragen was of er een netwerk van communicatieadviseurs en woordvoerders bij gemeenten was. Gemeenten hebben immers een cruciale rol in de communicatie rond de Tweede Kamerverkiezing. Dat bleek er niet te zijn en we hebben dat met het communicatieteam opgezet. Dat werkte heel goed en het ministerie wil dit ook bij komende verkiezingen zo doen.
Verder hebben we bij de maatwerkcommunicatie voor bijvoorbeeld risicogroepen en kiezers van 70 jaar en ouder actief samengewerkt met maatschappelijke organisaties, zoals stichting Ieder(In) en de ouderenbonden. Het ministerie wil ook die samenwerking met maatschappelijke organisaties voor komende verkiezingen graag behouden.”
Jade: “Voor ons was de kers op de taart de opkomst van 78,7 procent. Ondanks corona hebben we duidelijk gemaakt dat iedereen die wilde stemmen, dat goed en zo veilig mogelijk kon doen. In dat opzicht is onze opdracht geslaagd!”