"Ik denk dat het juist heel erg goed kan zijn als je expertise die je opdoet in een andere branche, meeneemt naar een compleet nieuwe branche. Door die frisse blik in te brengen, kan je komen tot hele toffe ideeën."
Al meer dan 20 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en online professionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/projecten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Babbage Professionals die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!
Deze keer in the spotlights: Daniëlle Schouten, Communicatieadviseur Circulaire Economie (a.i.) bij de Gemeente Amsterdam.
Hoi Daniëlle, kun je iets over jezelf vertellen?
“Als ik ergens in geloof, dan ga ik ervoor. Dan word ik enthousiast en blij en verzin ik daar van alles bij. Ik kan mensen goed met elkaar verbinden en ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen. De wereld verandert zo snel en ik ben daarin heel nieuwsgierig. Als er iets nieuws is, wil ik daar iets vanaf weten. Vooral dingen op het gebied van duurzaamheid. Voor mij is duurzaamheid straks het nieuwe normaal! Het behang op de achtergrond van de foto bij dit interview, dat is wel leuk om te vertellen, is gemaakt van oude jeans. Dat werkt ook nog eens isolerend.”
Hoe ben jij in het communicatievak beland?
“Heel kort: tijdens een backpack-jaar werkte ik bij de Olympische Spelen en was ik zeer onder de indruk van het Holland Heineken House. Ik heb in Nederland toen gesolliciteerd bij Heineken International. Zo kwam ik op het hoofdkantoor op de afdeling marketing terecht en wat ik daar heb geleerd pas ik nog steeds toe.”
Hoe ben je daarna bij Babbage Company terecht gekomen?
“Ik ken Babbage al vanaf het begin dat ik voor mezelf werkte. Dan praten we over dertien jaar geleden! Hoe ik bij ze terecht kwam weet ik niet meer precies. Als nieuweling ben ik op ze gestuit en had meteen een klik. Ik heb een intake gehad bij Monique en die plaatste mij al vrij snel bij Logica. Niet veel later heb ik via Babbage bij de Provincie Utrecht gewerkt. Toen kwam de duurzaamheidspool, mede daardoor hebben ze me voor deze functie benaderd en hebben we nu weer bingo.”
Kun je iets meer zeggen over die duurzaamheidspool van Babbage?
“Ik vond het heel mooi dat ik daarvoor werd gevraagd. Sowieso is het als interim-professional leuk als je ergens voor wordt gevraagd. Dan voel je je meer erkend. Ik ben drie jaar geleden begonnen met een specifieke opleiding daarvoor en doe inmiddels alleen opdrachten op het gebied van duurzaamheid en daar sloot de oproep voor de pool goed bij aan.”
Ik ken Babbage Company al vanaf het begin dat ik voor mezelf ben gaan werken. Dan praten we over dertien jaar geleden!
Je werkt bij de Gemeente Amsterdam op de afdeling Circulaire Economie. Wat doe je daar precies?
“Ik geef duurzame projecten in de stad een podium. En dat ga je herhalen, herhalen, herhalen, zoals ik bij Heineken heb geleerd. SIRE heeft nu bijvoorbeeld landelijk de campagne ‘Waardeer het. Repareer het.’ Dan ga ik snuffelen en denken ‘wat kunnen we daar als gemeente mee? Want repareren is een belangrijk onderdeel in de nieuwe economie hiermee besparen we veel afval. Ik gebruik graag de R-en; Reduce, Reuse, Repair en dan (pas) Recycle.
Dan zoek ik haakjes en bij toeval bleek het Repair Café tien jaar te bestaan. Dat was een mooi communicatiemoment! In datzelfde kader heb ik contact gehad met een aantal schoenmakers en met een daarvan is een interview geweest. Dat is zowel op de interne als externe kanalen van de gemeente Amsterdam verspreid. Ook is de gemeente in gesprek met AT5 om daar een uitzending van te maken en heb ik een overzichtje op amsterdam.nl geplaatst met tips om te repareren
Nog een voorbeeld: de start-up GreenPee heeft funding gekregen vanuit de gemeente. Zij maken urinoirs die van urine meststoffen maken. De gemeente gaat mogelijk die lokale meststof in de stad hergebruiken. Een mooi voorbeeld van reuse oftewel hergebruik. Daar hebben we ook over gecommuniceerd onder andere via amsterdam.nl.”
Wat kan jij Junior Contentprofessionals als advies meegeven?
“Wees zeker niet bang om ook een andere branche te verkennen. Ik moet altijd aan Pipi Langkous denken: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Ik denk dat het juist heel erg goed kan zijn als je expertise die je opdoet in een andere branche, meeneemt naar een compleet nieuwe branche. Door die frisse blik in te brengen, kan je komen tot hele toffe ideeën.”