"Je doet het nooit helemaal in je eentje, maar samen met je team."

Al ruim 25 jaar zijn wij de verbindende schakel in het netwerk van marketing-, communicatie- en contentprofessionals. We vinden voor zowel junior, medior als senior professionals passende opdrachten/functies. Dat zijn interim-professionals, onze eigen Communicatie Consultants die op detacheringsbasis werken en professionals die op zoek zijn naar een nieuwe vaste uitdaging. In ‘Professional in the Spotlights’ stellen we ze graag voor!

Deze keer in the spotlights: Amarins Komduur, Woordvoerder bij de Vereniging Hogescholen.

"Er zijn heel wat puzzels te leggen en het zou mooi zijn om daar met woordvoering en communicatie aan bij te kunnen dragen."

 

Beleid en communicatie

Amarins was vroeger al geïnteresseerd in communicatie. Ze begon als beleidsmedewerker bij de Tweede Kamer en was ook gemeenteraadslid in Pijnacker-Nootdorp. Daarna ging ze aan de slag bij Vewin, de Vereniging van drinkwaterbedrijven in Nederland: "daar wilden ze de communicatieafdeling op een andere manier vormgeven, namelijk samen oplopend met de beleidsafdeling. Niet eerst een position paper en dan achteraf daar nog even een persbericht van maken, maar van het begin af aan samen nadenken over hoe je standpunt het beste kan landen bij de doelgroep. Ze zochten iemand die die combinatie heel goed kon maken, en dat was ik. Ik vond het heel erg leuk om beleid en communicatie aan elkaar te koppelen.”

Maatschappelijke betrokkenheid en samenwerken

Bij Vewin werd Amarins eerste woordvoerder. "10 jaar geleden was er nog niet veel media-aandacht voor drinkwater,” vertelt ze. “Het werd heel vanzelfsprekend gevonden dat we zo'n beetje het beste water ter wereld zomaar uit de kraan kunnen halen. Er gebeurde veel binnen en buiten de drinkwaterbedrijven en we wilden zichtbaarder zijn. Daarin ben ik meegegroeid.” 

Maatschappelijke betrokkenheid en samenwerken spreken haar het meeste aan in het woordvoerdersvak. Ze vertelt over een voorbeeld waar ze trots op is: "In de zomer, vooral tijdens droge periodes, kregen we veel vragen van journalisten over droogte en drinkwater. Om deze vragen te beantwoorden, organiseerden we masterclasses met experts. Dit initiatief trok veel media-aandacht en leverde diepgaande artikelen op. Het was inspirerend om te zien hoe iedereen bijdroeg aan het succes van dit evenement en hoe we samen het juiste resultaat bereikt hebben." 

In herhaling vallen

Amarins kwam in contact met Babbage Company als opdrachtgever. “Tijdens de zomer zaten we bij Vewin krap in de bezetting, terwijl de zomer altijd drukke tijd was met woordvoering, het voorbereiden van publicaties en andere communicatiewerkzaamheden. Daarom zochten we iemand die tijdelijk mee kon draaien.” En zo leerde ze Babbage kennen voor de invulling van deze tijdelijke functies. 

Na negen jaar bij dezelfde organisatie te werken, merkte Amarins dat ze in herhaling viel met haar werkzaamheden. Zo zou ze normaal gesproken bij nieuwe ideeën erg enthousiast reageren en kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ineens hoorde ze zichzelf zeggen: ‘oh dat hebben we al een keer geprobeerd en dat werkte niet.’ En toen werd ze door Babbage benaderd voor een nieuwe functie als Woordvoerder bij de Vereniging Hogescholen (VH). “Ik dacht: ‘kijken kan altijd!’ De veranderingen waren eerst erg wennen, maar zijn goed geweest!” Nu voelt ze zich bij de VH helemaal thuis en kan ze weer nieuwe ideeën uitproberen, ontdekken en leren.

Gepolariseerde discussies

Bij de VH houdt Amarins zich vooral bezig met perscontacten en media, maar ook verschillende issues komen aan bod. Ze legt dit uit: “de komende jaren komt er heel veel op Nederland en onze sector af. Zo krijgen we te maken met maatschappelijke uitdagingen en verschillende discussies waar de hogescholen mee bezig zijn.” Ze vertelt dat ze het best een uitdaging vindt om gepolariseerde discussies over goed en slecht te voorkomen. "Het moet wel een inhoudelijk debat blijven, waarin het hoger onderwijs een bijdrage kan leveren aan al die maatschappelijke vraagstukken. Er zijn heel wat puzzels te leggen en het zou mooi zijn om daar met woordvoering en communicatie aan bij te kunnen dragen." 

“Ik was blij dat de functie niet werd getoond als in een reclamefolder, maar dat ik gewoon een realistisch beeld over de functie kreeg”.

Het belang van luisteren

"Als woordvoerder ben je niet alleen aan het zenden, maar ben je 75% van de tijd bezig om naar anderen te luisteren. Wanneer iemand met een plan komt, kijken we samen hoe we dat gaan bereiken. Dit hele proces en de samenwerking die erbij komt kijken, krijg ik energie van. Je doet het nooit helemaal in je eentje, maar samen met je team!” Ze kijkt er naar uit om alle nieuwe uitdagingen en taken van deze functie aan te gaan. 

Geen reclame, maar een realistisch beeld

“De samenwerking met Babbage vond ik heel plezierig, laagdrempelig en benaderbaar.” Amarins vertelt dat ze best wel moeite had om haar oude baan los te laten en door te gaan. Ze vond het fijn dat Babbage dit begreep en haar de ruimte gaf om zichzelf zo te laten voelen. Ook gaf Babbage haar de nodige geruststelling. “Ik was blij dat de functie niet werd getoond als in een reclamefolder, maar dat ik gewoon een realistisch beeld over de functie kreeg”.

Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar een mooie next step.
Bekijk de vacatures!
Lees meer verhalen uit de serie Professional in the Spotlights, zoals van Ellen van der Klei, Communicatie Consultant bij Babbage Company en werd gedetacheerd als Communicatieadviseur (a.i.) bij Gemeente Amsterdam
Of check het verhaal van Anna ter Schegget, Content Coördinator, Communicatieadviseur en Redacteur bij Babbage Company.

Meer weten over samenwerken?

Neem contact op 2020

Meld je aan

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!